First mover advantage inom SEO

Leguan, Jaco Beach

Det finns helt klart vissa fördelar med att vara först i ett segment med SEO men det är inte kört än. Det finns gott om sätt att hinna ikapp och förbi konkurrenterna i sökresultaten såväl som offline. 

Ålder är något som Google premierar konstigt nog. De själva säger att de inte gör det annat än att de drar en gräns vid 6 månader, du har säkert sett den själv om du startat lite nya projekt, efter 6 månader poppar det ofta till. Många är inte beredda att tro på att sexmånadersgränsen är den enda, det finns mycket som tyder på att en domäns ålder är en del av trust-algoritmen. Matt Cutts (Googles numera mer eller mindre permanent lediga Head of Webspam) säger att skillnaden mellan en 6 månader gammal domän och en 1 år gammal domän inte är så stor att det är värt att bry sig (se filmen).

Du ska komma ihåg att Cutts ofta säger saker på ett sätt så att det framstår som Google vill att det ska framstå:

  • Tjänar man något på att en domän är äldre?
  • Nej, nej, nej, man tjänar inte alls särskilt mycket!
  • Men man tjänar något?
  • Nej, nej, nej, det är inte alls särskilt mycket bättre med en äldre domän.
  • Så man tjänar inget för sin sökmotoroptimering med en äldre domän?
  • Nej, nej, nej, det är inte en särskilt viktig signal.
  • Och så vidare

Det finns lite andra egenskaper som gör att den som är snabb i segmentet ökar sitt försprång gentemot de senare aktörerna. Till exempel så kommer en sajt som redan rankar bra få mer besök och därmed fler möjligheter till länkar från nöjda kunder och liknande. Betyder det då att det är kört?

Nej, det är inte kört

Visst är det så att konkurrensen ökar för varje dag som går, det blir fler och fler som gör sökmotoroptimering och sökmotoroptimeringen i sig blir mer och mer komplex. Sådant som fungerat bra för ett år sedan kan helt plötsligt sluta fungera men det är också här som du kan få en fördel. En del av de saker dina tidigare konkurrenter gjort ger inte längre särskilt mycket i sökresultaten. Dessutom finns det mer pengar i nästan alla segment online idag än vad det gjorde för fem år sedan. Större intäkter betyder att du kan satsa mer, kanske till och med så pass mycket mer att det dina konkurrenter gjorde ifjol inte kommer spela någon roll.

Ett av mina favoritexempel är hur vår kund Betsson på några år blivit helt dominerande inom casinosegmentet i hela Norden. Det här var verkligen ett igentätat segment (jag har personligen erfarenhet av segmentet från de senaste tio åren, förmodligen mer än någon annan) men Betsson kunde med hårt arbete och en aggressiv budget ta sig fram där andra sedan länge gett upp.

Det är inte alls kört än men konkurrensen blir hårdare för varje dag. Jag skulle sätta igång direkt om jag inte redan gjorde SEO.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *