Är Google+ det nya Second Life eller en SEO-maskin

ÖdemarkGoogle vill att du använder Google+, de vill det verkligen. Om de inte lyckas locka dig dit med godis så kommer de försöka tvinga dig dit. Inte konstigt att vi som arbetar med sökmotoroptimering håller ögonen på plattformen, de verkar ju beredda att göra vad som helst för att vi ska använda den.

Vi en första anblick är Google+ väldigt likt Second Life, om du minns 3D-världen där du kunde svassa runt och göra lite vad som helst. Det påminner inte om Second Lifes framgångsperiod utan om hur det såg ut snabbt efter. När svenska folket investerat i en virtuell ambassad som var så öde att det inte ens fanns tumbleweeds som rullade förbi. När de enda som fanns på plats var någon enstaka stackars avdankad community manager som försökte få uppmärksamhet.

Eftersom ett community med bara community managers (eller sociala medier-experter eller webmasters osv, osv) som pratar med varandra knappast är vad Google är ute efter har de gjort en hel del saker för att försöka pressa in oss andra användare i deras sociala nätverk. De har ordnat så fint att om du vill kommentera på deras (faktiskt framgångsrika) Youtube så behöver du vara inloggad med Google+. De har ordnat så att du kan få en fin bild av dig själv i sökresultaten om du har n profil och de har försökt på en massa andra sätt att locka dig dit.

Vad de däremot inte har gjort, även Google måste dra gränsen någonstans, är att sabotera deras flaggskepp, deras sökmotor. Google har varit mycket tydliga med att de inte använder signaler från Google+ i algoritmen som styr sökresultaten. Det Google+ faktiskt gjort däremot är att den gett riktiga länkar som mycket väl varit synliga för spindlarna och som därigenom påverkat, precis som alla andra sajter påverkar.

Länkar är nämligen den viktigaste delen av Googles algoritm, något som alla som arbetar med seriös sökmotoroptimering är väl medvetna om. Tro inte att de tär en övergående trend, Google har förstås testat att köra sökmotorn utan länksignalen och enligt dem själva blir resultaten mycket, mycket sämre.

Det finns exempel på sajter som hållit bra positioner tack vare länkar från Google+, bland annat en SEO-bloggare som nu sjunkit undan till glömskans land. Modellen som användes var att länka från Google+ till den egna bloggen och sedan länka massor av ganska skräpiga länkar till profilen på Google plus. På så vis kunde bloggaren ”tvätta” en ganska smutsig länkprofil. Istället för att peka de halvskräpiga länkarna till sig själv fick de bygga upp en stark sida på Google+ och därigenom kunna skicka den vidare till den egna SEO-bloggen. En ganska elegant lösning i sin fulhet då domänen som länkades till hade sådant förtroende att den knappast skulle bli filtrerad. Det här är inget nytt utan en modell spammare använt länge, googla ” Tiered Link building” för mer information.

Nu är det slut med sökmotoroptimering via Google+

Den ovan nämnda bloggen har fallit i sökresultaten och det har sina anledningar. Google vill förstås inte att deras egen plattform ska användas som, vad de kallar, ”spam vector”. De har därför satt nofollow på länkarna. Nofollow är döden för en länk, attributet berättar för sökmotorer att det är en länk som ägaren inte kan stå för och därför inte ska följas. En länk med nofollow-attribut ger alltså INGEN effekt alls i sökresultat.

Få riktiga länkar ändå

Eftersom Google inte använder datan från Google+ för sökresultat och de nu dessutom struntar i länkarna som skapas så är Google+ dött från SEO-perspektiv. Lika dött som Second Life är för den som vill sätta upp en ambassad. Susan Connelly på Stream Companies har däremot hittat några sätt att få riktiga länkar från Google+ fortfarande (vi har inte hunnit testa dem så undersök själv).