De senaste åren har SEO-branschen tagit fart ordentligt. 20% per år är siffran som oftast nämns men jag är inte säker på att det stoppar där, min bild är att vi står inför en extrem tillväxt även de närmaste åren och det är vad som orsakar alla uppköp.
Det har skett en rad uppköp och sammanslagningar i SEO-branschen de senaste åren och ännu längre än så har jag tjatat om att det ska hända. Traditionellt är det väl snarare så att man börjar leta konkurrenter att köpa när det är svårt att växa mer men min bild är att det är något som mer avspeglar vår nya tid som händer inom SEO. Det är inte brist på tillväxt som driver köpen, det är rädslan att hamna efter. För att nämna några försäljningar/uppköp/sammanslagningar som gjorts de senaste åren:
- Brath, vi har själva sålt majoriteten till LRF Media.
- Pineberry säljer till Nova Consulting Group.
- WGP säljs, för andra gången på kort tid, till Spiltan.
Vad är det som händer inom SEO?
Det är inte minskande tillväxt som ligger bakom sammanslagningar och uppköp. Branschen fortsätter växa snabbt och pandemin verkar att efter en initial setback ha gett ännu mer bränsle till elden. Som flera gånger tidigare är det inte SEO eller SEM som får stryka på foten när det blir fattigare i marknadsbudgetarna, det är snarare tvärt om. Man flyttar pengar från dyr TV och Print till kanaler som både kostar mindre och ger tydliga, mätbara, resultat. Om man har SEO eller SEM som fungerar är det också kanaler som ofta ger ett direkt plus i kassan, du stryper inte de enda kanalerna som ger försäljning även om det är minskande försäljning.
Dessutom har mycket försäljning flyttat online, vi ser tydligt på Google Ads att priserna i många vertikaler skjuter i höjden. Det beror förstås på att fler aktörer pumpar in mer pengar i systemet och fler slåss om samma besökare. Det samma gäller SEO och i kombination med att Google gjort stora förändringar i form av Core Updates och Page Experience Updates under året har många sajter en teknikskuld att betala av. Här finns det massor av jobb för skickliga sökmotoroptimerare.
Tar det slut?
Kommer det här ta slut nu när världen åter öppnats? Jag är personligen tveksam till det, det är sällan någon flyttar budget från Google till tidningar eller TV, kanske gör man båda men ingen kapar sök när man väl börjat. Google är en kran som löpande ger nya kunder, ingen vrider av den för att gå tillbaka till en mycket mer tveksam investering.
Min bild är att vi fortfarande bara är i startgroparna i vår bransch och att det inte för alltid kommer vara Google som är enda kanalen. Vi som arbetar internationellt med SEO och SEM vet att det ser lite annorlunda ut i andra länder än i Sverige och till och med här, där Google har nära 100% av marknaden kan man få riktigt bra lönsamhet i Bing, ibland.