Blogg & Insikter

Bygga en SEO-byrå – 6 läxor jag lärt mig

Att vara företagare kan verka som ett drömjobb och många gånger är det just vad det är. Inte ett drömjobb på det sätt det kanske ser ut utan en möjlighet att få jobba med sin dröm. Om du är en aspirerande företagare eller om du just idag drömmer om att starta eget har jag några läxor jag lärt mig på vägen att dela.

Till att börja med så vill jag vara tydlig med att jag inte ser mig själv som särskilt framgångsrik. Vi har inte kommit så långt som jag vill än och jag har nog inte svaren på hur man gör. För mig är det inget som ska få hindra att man delar med sig däremot. Vi har lärt oss en hel del på vägen och jag är säker på att det kan vara till nytta. Förhoppningen är att du har nytta av våra läxor, även om det ofta är så att alla och envar har åsikter om hur man ska driva sitt företag.

Den här texten kommer att handla om hur vi tänkt när vi byggt vår byrå, vi gör sökmotoroptimering och sökmotorannonsering. Om kunskapen går att använda utanför SEO-branschen törs jag inte svära på men jag tror att mycket av läxorna är allmängiltiga.

Vi står och faller med kvaliteten på tjänsten

I ett tidigt skede bestämde vi oss för att det är kvaliteten på vår leverans som är avgörande för vår framgång. Om vi levererar en bättre tjänst kommer vi att växa på det sätt vi vill. Det kan låta självklart men i byrå-världen är det inte tvunget det som styr. Man sitter alltid i en rävsax som byrå, man behöver fakturera och man vill egentligen lägga mer tid per fakturerad krona.

Vår vilja är här att alltid leverera riktigt god kvalitet, bättre än våra konkurrenter. Det innebär också, för oss, att vi inte kan växa snabbare än att vi hinner med att utbilda specialister.

Man kan förstås välja att ta en annan väg här, det finns många andra bra uspar för en SEO-byrå, en kan vara billigast, en  annan kan vara närmast.

Varje extra timme du lägger i rekryteringsprocessen är hundra färre timmar bekymmer

Att rekrytera är oerhört svårt och oavsett vem du är kommer du göra fel, mycket oftare än du vill. Vi har arbetat stenhårt med att minska den felprocenten och vi har gjort det genom ett strukturerat arbete med mer vetenskap och mindre känna efter. Vi aktar oss också noga för horoskopliknande sätt att se på personer som söker (om de nu handlar om att sätta färg på människor, fyrbokstavskombinationer eller något annat godtyckligt sätt att försöka sortera det osorterbara).

Vi lägger här mycket tid och energi på att försöka bortse från sådant som våra egna fördomar lurar i oss. Huvudanledningen till det är att vi vill ha den bästa kandidaten, oavsett bakgrund, kön eller liknande. Att det är hederligt ur ett rättviseperspektiv är visserligen bra men för oss sekundärt.

Vi har gjort bedömningen att vi växer så pass mycket att rekrytering är kärnverksamhet hos oss. Vi behöver vara skickliga på det hellre än att lägga det på en konsult för vårt företags framgång är beroende av rekryteringen. Genom att bli skickligare på att rekrytera har vi förbättrat byråns arbete ordentligt. Det snabbar upp tillväxten, det gör trycket på cheferna lägre och det gör att medarbetarna mår bättre på jobbet. Lägg ordentligt med tid på att bli bra på det här.

Ibland måste det få gå långsamt

En av de svåraste läxorna för mig personligen är att lära sig tålamod. Precis som när man gör sökmotoroptimering måste det ibland få gå lite långsamt med utvecklingen. Jag får själv ångest av det, att det går långsamt är mitt livs största skräck.

Vissa saker måste få gro fram däremot, oavsett vad vi känner. Ofta kan det ha med personal att göra, det kan ta tid att ändra mönster, arbeta på nya sätt, trots att vilja finns där. Jag lever i en värld med ständig förändring och det är precis så jag vill ha det, jag trivs bara bra när det går framåt. Långt ifrån alla har samma inställning till livet och arbetet som jag och det måste man acceptera, även som hungrig företagsledare.

Här gäller det att hitta någon form av balans, det är åtminstone så jag tagit mig an uppgiften. Att lära sig känna av när det går att jaga framåt och när man måste ta det lite lugnare är svårt. Kanske lär man sig det med erfarenhet?

Välj dina sängkamrater noga

På samma sätt som det är svårt att rekrytera är det komplext att välja partners och kunder. Ja, jag säger Välja kunder. Alla kunder är inte bra kunder och alla partners är inte bra partners. Fel kunder kan dra ner företaget i en ond spiral. En kund du kan ha en rak och ärlig kommunikation med är värd nästan hur mycket som helst, en kund du inte kan lita på kan sätta dig i problem för en lång tid framåt.

Håll vad du lovar, varje gång

När man sysslar med försäljning kan det vara lätt hänt att lova lite för mycket. Vi har som måtto att Aldrig under några omständigheter göra det. Det är inte värt att förstöra sitt rykte för att få en kund som ändå kommer vara missnöjd och säga upp avtalet snarast möjligast. Naturligtvis går det inte alltid perfekt i alla projekt och det får man hantera, om man valt sina kunder noga så brukar de vara på samma sida, jobba mot samma mål och acceptera att särskilt i ett SEO-projekt kan det vara svårt att styra alla detaljer.

Om det ändå dyker upp medarbetare som lovar runt och håller tunt måste man hantera det med största möjliga kraft. Att tydligt visa att det är något som inte är accepterat, även om det betyder pengar in, är för oss oerhört viktigt.

Det går förstås att bygga organisationer utan den inställningen, vi har sett det på nära håll, men det är min övertygelse att man inte kan bygga riktigt bra, långsiktiga företag med kortsiktiga metoder.

Lyssna på rätt rådgivare

Som jag nämnde i början på den här artikeln är det min bild att varenda person i vårt samhälle tycker sig veta hur du ska driva ditt företag. Personer som aldrig haft en ledande roll, aldrig någonsin arbetat i ett privat företag och så vidare. Jag tycker det är oerhört svårt att känna igen vilka som faktiskt ha bra råd från vilka som har dåliga. Egentligen kan jag bara ge ett enda riktmärke här, har personen själv byggt ett lönsamt företag? Om inte kanske råden inte är helt genomtänkta.

Som du förstår betyder det här att du kanske ska fundera en extra gång innan du tar till dig råden i den här texten. Det här är sådant som fungerar bra för oss, tror jag, det betyder inte tvunget att det är något som är bra för dig.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

24 november, 2018

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *