I mars detta år inför Google en ny regel som kräver att alla som använder deras produkter måste använda någon som heter Consent Mode.
Det är nödvändigt för att fortsätta skapa grundläggande målgrupper, arbeta med retargeting och använda vissa funktioner inom Google Ads och Google Analytics.
Google har satt en deadline till den 6/3 för att de själva ska vara i linje med den nya Digital Marketers Act (DMA).
Oavsett om det är ett krav från Google eller inte, är Consent Mode något vi rekommenderar. Det ger oss mer tillgång till mer data både i Google Analytics och Google Ads.
Consent Mode möjliggör även att vi kan göra vissa antaganden från personer som inte godkänner cookies med hjälp av datamodulering, vilket vi annars inte skulle kunna mäta. Detta gör marknadsföringen smartare och ger oss bättre resultat för pengarna vi investerar.
I genomsnitt modulerar Consent Mode cirka 70 % av annonsklicken som lett till konverteringar som skulle gått förlorade på grund av användarens val av nekade cookies.
För de som inte har haft resurser att granska hur de hanterar sina cookies och sin samtyckesbanner finns det en risk att man fortfarande mäter personer som inte godkänt cookies (om man överhuvudtaget har en samtyckesbanner, CMP).
Detta kan leda till onödiga böter eftersom det är olagligt att mäta besökare utan deras godkännande.
Behöver du hjälp med Consent Mode?
Just nu erbjuder vi assistans med att kartlägga den nuvarande cookie-situationen och att sätta upp en lösning som möjliggör användningen av Google’s Consent Mode.
Utöver det ser vi också till att andra skript, som Meta, LinkedIn och andra verktyg för marknadsföring och analys, endast körs om besökaren ger sitt godkännande.
Kontakta oss idag på formuläret intill om du behöver hjälp eller vill veta mer.