Vilka är de 50 mest konverterande sökorden?

Vem är din besökare?

Not provided är ett problem för alla seriösa aktörer inom sökmotoroptimering, Google tillhandahåller inte längre data som är tillräcklig för att du ska kunna ta fram vilka sökord som genererar pengar åt dig (utom om du annonserar hos Google). Till exempel kan du inte se vilka dina 50 mest konverterande sökord är, jag vet nog redan däremot.

Nej, jag har förstås inte kunskap om vilka som är dina bästa sökord, jag kan de sajter jag jobbat med däremot, innan och utan. Jag har inga som helst problem att hålla koll på de 50 bästa orden på de flesta språken i Europa inom poker till exempel, där man inte ens får annonsera och alltså aldrig kan veta om man inte redan gör det. Det här skapar ett enormt kunskapsövertag åt oss som redan kan branschen och ett enormt försprång till dem som blir kunder till väletablerade sökmotorkonsulter.

Några års erfarenhet med riktig sökdata i Analytics gör dig alltså idag till en mycket mer värdefull tillgång än för ett år sedan, om du dessutom har förmågan att någorlunda översätta det här till nya branscher är du nära nog ovärderlig. Det är dags att du tar ett lönesamtal med chefen alltså. Sökmotoroptimering blir bara svårare och svårare och när många ropar att det innebär att SEO är död så skulle jag vilja säga motsatsen. De ignorenta famlar ännu mer i blindo, lönsamheten för oss i värmen blir ännu större. Sökmotoroptimering lever och är viktigare än någonsin.