Blogg & Insikter

Man måste se båda delarna av On page SEO

När man jobbar med en sajt som sökmotoroptimerare finns det två perspektiv som är viktiga. Det vidare och det mer detaljfokuserade.

Man pratar ofta om sökmotoroptimeringens grundpelare, teknik, content, auktoritet och så vidare men vad som inte är lika tydligt för många, åtminstone enligt min erfarenhet, är att man måste ha två olika perspektiv när man går igenom en sajt. Det första, det som vi på Brath valt att kalla “specifikt” är detaljkoll när det gäller teknik och sökord. Den andra delen, som vi valt att kalla “generell” är sajtens övergripande funktion i sökmotorernas ögon.

Båda aspekterna krävs för en väl optimerad sajt

Om man har en mycket liten sajt kan det vara lätt att fastna i detaljerna och det kan också vara rimligt. 20 sidor information om företaget som alla kan nås i navigeringen, då behövs det inte särskilt mycket av det generella perspektivet. Då kommer man långt med att se till att sökordet finns i titeln på rätt landningssida och så vidare. Det är dessutom ofta relativt enkelt att göra bra ifrån sig på den specifika on pagen, det finns mer eller mindre tydliga regler för hur man ska göra den. Det generella perspektivet på SEO är lite mer komplext.

Här upplever jag att man kan hitta stora brister även där relativt erfarna sökmotoroptimerare optimerat. Det kan handla om hur en sajt är strukturerad, vilket innehåll hör ihop med vilket och hur ska man dela in data eller content på en sajt? Stora sajter med automatiskt eller användargenererat innehåll kan ha en hel del att tjäna på att skära innehållet på olika ledder, med taggar, filter och kategorier. Vad är bästa sättet att göra detta och när går man över gränsen för Panda?

Vi ska inte gå in på alla detaljer i det utan istället nöja oss med att säga att man behöver ha det perspektivet med och det är ofta det som i mina ögon håller tillbaka relativt framgångsrika sajter, det är med ett helhetsperspektiv man kan nå de riktiga höjderna.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

18 oktober, 2017

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *