Färre ser annonser

Visserligen är vi alla blinda för annonser i någon utsträckning men de 4 av 10 som har blockerat annonser helt ser dem verkligen inte. Det här visar tydligt problemet med den gamla tidens marknadsföring.

Idag använder 4 av 10 svenskar Ad Blocker. 40% ser inte annonser överhuvudtaget. I helgen påminde vår Head of SEO, Aaron, oss om John Wanamakers gamla sanning:

  • Hälften av pengarna jag lägger på marknadsföring är bortslösade, problemet är att jag inte vet vilken halva.

Jag skulle vilja påstå att man idag måste dra bort 40% innan man halverar, eftersom 40% av möjliga reklamtittare inte ens har möjlighet att se din annons.

Blockerandet växer

Många i reklambranschen tänker att man idag kommit till en platå, att nu kommer inga fler installera ad blockers. Vad de missat att inse är att både Google och Apple arbetar för fullt med att installera ad blockers som standard på sina många plattformar. Tänk Iphone, Android, Chrome och Safari, rensat för dessa blir det inte många kvar som kan tänka sig stirra på blinkande banners.

I hur stor utsträckning dessa kommer blockera får framtiden utvisa, det finns olika aggressiva blockerare idag och det kan nog förväntas även i framtiden. Hur ska man ställa sig till Googles högst relevanta Adwords, de är ju knappast att jämföra med TV-reklam eller print? Kanske kan man tänka sig att Google inte blockerar dessa medan Apple tycker att de är “alldeles för påträngande”. Kanske får Google göra så, kanske säger EU-domstolen ifrån dom de brukar.

Fördel Pull

Om man pratar om Push eller Pull i marknadsföring, att trycka sig på främlingar eller locka till sig de intresserade, så får Pull utan tvekan än lite mer fördel idag. Dessutom ger det ett försprång till organiskt och kommunikation. SEO får en viss fördel mot SEM, PR får fördel mot Native.

Jag gillar personligen den här utvecklingen, jag är verkligen en av de reklamtrötta. Det var länge sedan jag slängde linjär-TV och jag står inte ut med bannertyngda sajter. Om marknadspengen flyttar till de smarta vägarna blir jag glad på så många sätt. Framförallt för att reklamare måste lära sig lyssna på oss andra, höra vad vi vill se snarare än att tvinga på oss timme efter timme av repetition. Och nej, Programmatic duger inte, det är bara mer av samma. Jag vet nämligen vilken halva av dina marknadspeng som är bortslösad, det är den halvan som läggs på räckvidd.

Kommentarer

  1. Vi har fått riktigt bra resultat med renodlade bannerkampanjer på de större svenska sajterna. Om du vill nå en stor andel av befolkningen finns det inga andra sätt än att jobba med dagspress och TV. Du behöver ha rätt tilltal och rätt budskap till rätt målgrupp, det är något många misslyckas med idag. Problemet är de många som inte bryr sig om det utan bara kör på med samma gamla vanliga, det skapar reklamtrötthet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *