Blogg & Insikter

Det femte året med Brath – vår årsredovisning

Någonstans kring en miljon mer i intäkter, någonstans kring samma resultat men en hel del osynlig tillväxt. Så har det gått för Brath år fem.

Vår vana trogen vill vi vara helt transparenta med hur det går. Året 2016-2017 har på många sätt varit ett oerhört intressant år i Braths historia, trots att det inte visar sig så tydligt i siffrorna. Den stora anledningen till det är att vi arbetat med bredd, snarare än höjd, mer om det senare i posten. Två spännande saker som hänt under året är att vi köpt Teveo och sålt Doftljusbutiken.

Teveo – och vårt kontor i Göteborg

Teveo och deras apor

En av de stora händelserna under året, eller faktiskt precis i vårt årsskifte, är att vi köpt Teveo. Företaget har varit aktiva inom SEO, SEM och annonsering i sociala medier och har under senaste åren brottats med lönsamheten. Meningen är att vi ska ta tillvara på det som är bra och få ordning på övrigt. Jag har personligen spenderat en hel del av de senaste månaderna på att tillsammans med Andreas och Christian, som grundat Teveo, komma fram till köpet. Nu är vi i hamn och full färd med att jobba ihop oss som ett företag. Resultatet är att vi nu har ett kontor i Göteborg.

Doftljusbutiken i nya händer

Doftljusbutiken var en del av vårt köp när vi köpte Gardenhome. Butiken har fungerat som komplement till trädgårdsbutiken och i sig varit, typ, lönsam. Det är bra med extra försäljning när det egentligen inte ökar kostnaderna särskilt. Nu finns den i händerna på Emila Group som har planer på att snabbt utöka sortiment och bygga upp Doftljusbutiken till något som står på egna ben. Jag är själv övertygad om att de kommer göra ett bättre jobb än oss, butiken förtjänar att vara något eget och inte ett bihang till en större butik.

Årets siffror

I år är det lite krångligare än tidigare år att berätta om siffrorna. Vi är ännu inte klara med böckerna och när man börjat bli lite större som vi är nu är det svårt att säga exakt. Som det lutar nu gissar jag, en ganska kvalificerad gissning att vi ökar omsättningen i Brath med någonstans kring en miljon, det kan bli lite mer i bokslutet när saker flyttas till rätt år. 17,8 Mkr i jämförelse med förra årets 16,8 är en försiktig gissning. Resultatet borde bli ungefär som förra året men där törs jag inte spekulera, det är mycket arbete kvar innan jag vet.

I de andra företagen i vår lilla koncern skulle jag säga att omsättningen i Brath Distanshandel landar på kanske strax under miljonen och i Ehandel i Norr på 1,7 Mkr.

Vi har också, till viss del på grund av köpet av Teveo, ökat ordentligt i antal anställda och har i skrivande stund 25 anställda i moderbolaget. 3 till finns i dotterbolagen. Det kan se mycket ut men det är värt att komma ihåg att det är en ögonblicksbild medan omsättningen speglar hela året. Vi omsätter klart mer per månad nu än vi gjorde i årets början.

Historien bakom siffrorna

Som jag sa så har det hänt mycket som inte syns i årets resultat och det beror mycket på att vi förändrat vilken typ av kunder vi har. Vi har idag inte särskilt många stora kunder av den typ som skapade sådana problem förra året. Vi har under året fortsatt lidit lite av sviterna från det och från det lärt oss vår läxa, ännu bättre. Vi har idag mycket större bredd i kundstocken och är alls inte lika beroende av enskilda spelare.

Vi har också investerat ordentligt i struktur. Automatisering av sådant som går att automatisera, där vi tidigare satt med stora excelark har vi nu i många lägen väl fungerande system. En av de investeringar vi gjort är i en crawler som håller reda på internet åt oss, något som sparat oerhört mycket tid och kommer att spara ännu mer i framtiden. Vi kommer fortsätta lägga resurser på att komma framåt med den.

Vi är i och med det och i och med de omstruktureringar vi gjort nu mer förberedda för framtiden än vi någonsin varit. Målsättningen är att under kommande  år (som för vår räkning redan börjat) kunna ta ett större kliv framåt i företagets utveckling.

Spännande händelser under 2016-2017

Maria Bråth, VD på Brath

Förutom köpet av Teveo som förstås överskuggar många andra händelser, just på grund av mängden tid och engagemang som läggs, så har det hänt en del annat roligt. På den listan finns till exempel att Maria och jag fått åka till Grand Hotel i Stockholm då Maria varit en av de nominerade till Årets VD. Det blev inte en seger men att finnas på en sådan short list är minst sagt hedrande.

Mest läst på Brath.se, när det gäller bloggposter har min intervju med Anders Karlsson om dropshipping varit, tvåa förra årets årsredovisning.

Brath i sökresultaten

I sökresultaten har vi klättrat på Sökmotoroptimering och har i skrivande stund en fjärdeplats, efter Wikipedia, Getupdated och Pineberry. De sajterna har ju några års försprång på oss men vi knappar stadigt in. På SEO är vi, precis som tidigare etta med vår snabbguide. Nytt där är att den här sajten också börjat synas på topp 10. En stadig 3-4 placering på Adwords med bara Google (och ibland Wikipedia) före oss är också något vi kan skryta med, här har vi lämnat konkurrenterna efter oss i dammet.

Om du gillar vår redovisning

Som vanligt, för dig som följt oss ett tag, så vill jag vara transparent med våra siffror, motgångar och medgångar i förhoppningen att det kan göra någon nytta i ditt eget företagande. Ibland gör det väldigt ont att publicera sådana här poster, förra året särskilt. Därför ber jag om din respons, om du gillar att vi delar detta så lämna gärna en kommentar. Så länge intresset är tillräckligt kommer vi att fortsätta.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *