Hobbyhandlaren ett problem för Ehandel?

Små marginaler är ett problem i många segment i handeln idag. Svensken är en prismedveten shoppare och priser pressas på många områden, kan det vara så att hobbyhandlarna driver på den pressen lite extra?

Många av de stora ehandlarna har mer optimerade processer och lägre inköpspriser, man skickar tillräckligt med paket för att få ett bättre fraktavtal och det är billigare med ett stort lager än med ett litet (du förstår vad jag menar). Hobbyhandlaren har ibland ett enormt försprång även mot dessa jättar, i form av mindre behov.

Oerhört låga priser ibland

När man tänker Ehandel tänker man inte alltid på Tradera, Blocket, Fyndiq eller liknande men en relativt stor del av ehandlare säljer en relativt stor del av sina produkter på dessa eller liknande marknadsplatser. Ibland är priserna här låga på ett sätt så att det borde vara svårt att få det lönsamt och här är själva poängen med den här artikeln, alla måste inte vara lönsamma.

När man är beredd att konkurrera med pris då vinner den som har minst kostnader. Det finns traditionellt stora fördelar i att vara just stor, skalfördelar. Men den som inte har några lokalkostnader och inte värderar sin tid, den har mindre kostnader än den allra bästa på att maximera vad man får ut av sina lokaler och sin personal. Om ditt lager ryms i skåpet i hallen du ändå hade där och om du använder din fritid till att packa och skicka varor så har du sparat in kostnader som andra aldrig kommer ifrån. Problemet är att det bara fungerar till dess du nått en viss storlek.

Konkurrera inte med pris

Otaliga är de trådar på Facebook och diskussionsforum om att man inte ska konkurrera med pris. Jag delar den åsikten om det inte är så att man vill vara ett lågprisvaruhus, det är också en väg framåt. Tyvärr är det inte så lätt att hävda att servicen är så mycket bättre om man inte också kan ta ut klart mer, särskilt jämfört med den som inga personalkostnader har.

Många mindre handlare lider då istället av att riskkapitaldrivna bolag kommer in och tar marknadsandelar men det är en naturlig reaktion på prispressen. Den som är beredd att förlora pengar på att sälja produkten kommer att sälja mer än till och med den som inte har några kostnader. Det har visat sig svårt på många områden för bolag som växt med pengar i ryggen att ställa om till lönsamhet, särskilt om man vill behålla tillväxt. Det finns förstås de som lyckats och all de förtjänar all respekt.

Situationen är problematisk, vad är lösningen?

I en lång rad segment är min bild att det finns massor av små handlare som slåss om de små pengarna. Ibland finns det starkare aktörer också men ingen verkar vara lönsam i de segmenten.

Jag har tyvärr ingen lösning att presentera, det jag sett från samarbetspartners och kunder som lyckas i de segmenten är att de tar kontroll över kringliggande funktioner. Man kanske har ett eget varumärke, egen tillverkning eller helt enkelt tjänar pengarna på något annat än just handeln. Man använder sin Ehandel som kanal för att tjäna pengar på en annan verksamhet.

 

Kommentarer

  1. Det här är ett jätteproblem i vissa branscher, på samma sätt som konstnärer och musiker skadat varandra genom att “jobba gratis” på fritiden får vissa områden inom handel onyttig konkurrens från sådana som inte bryr sig om lönsamhet. Bra att du tar upp ämnet.

  2. Jag är inte säker på att jag håller med dig till 100%. Min bild av konst och musik är att marknaden är så saturerad att det helt enkelt inte finns efterfrågan nog. På samma sätt som inom sport är det bara en handfull som kan livnära sig på konst och det hör ihop med att det finns så oerhört många som utövar sporten/konsten medan efterfrågan är mycket liten (i förhållande).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *