Blogg & Insikter

Det är ditt fel – Alltid!

Som företagare kan det lätt hända att man vill skylla på andra orsaker än sina egna brister när något går dåligt. Samma fenomen känns naturligtvis igen i andra medarbetare också. Jag skulle vilja att vi funderar en stund på om man gör exakt motsatt.

När en viktig kund sagt upp avtalet, en nyckelperson sagt upp sig eller om blixten slagit ut hela databasen. Då är det lätt att tänka att vi inte har gjort något fel. Vem kan styra blixten?

Jag har motsatsen inpräntat i mig, om blixten slår ner i min databas är det mitt fel. Blixten lär ju skita i vilket. Den viktiga kunden som säger upp avtalet, oavsett vad ursäkten är, är mitt fel. Det spelar ingen roll om kunden fått ett billigare erbjudande någon annan stans, det spelar ingen roll att “vi gjort allt” för kunden kan ju inte vara den som är ansvarig för att mitt företag går bra. Ansvaret är mitt.

Om jag accepterar ansvaret för mitt företag i det här fallet men mitt liv i helhet. Om jag accepterar det ansvaret så är det heller aldrig någon annans fel. Det här innebär några saker. Det innebär att om kunden inte förstått hur bra produkt vi levererat så är det inte kunden som är en dumstrut, det är vi som kommunicerat för dåligt vad vi levererat. Det innebär att om blixten slaget ner i våra servrar så har vi antingen haft servrarna på fel ställe eller så har vi inte haft tillräcklig backup. Det är varken blixtens eller kundens ansvar att mina servrar fungerar och att jag får bra betalt, jag har ju redan accepterat ansvaret för mitt liv.

Om man vill klara av något i livet är det här den enda möjliga inställningen. Det gäller företagande lika väl som allt annat, det är inte lärarens fel om du inte lär dig något i skolan. Om du har min inställning så kan du bli bättre, om du hellre skyller ifrån dig så krävs det att alla andra bättrar sig för att du ska få det bra. Blixten skiter i hur bra du har det så om du accepterar ansvaret kommer allt bli mycket lättare. Det är lika bra att du axlar ansvaret och inser att felet ligger hos dig.

Vad betyder artikeln?

Om jag inte var tillräckligt tydlig vill jag försöka bena ut det: Eftersom du är den som bryr dig om hur det går för dig eller ditt företag så är det ditt ansvar att saker blir rätt, det spelar ingen roll vem eller vad som satt käppar i hjulet. Det gäller om du är företagare, anställd, student eller om du vill vinna i monopol.

Det här kommer göra skillnad för hur framgångsrik du är i dina förehavanden, jag är övertygad om det.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *