Blogg & Insikter

Sluta vara en irriterande marknadsförare i facebookgruppen

Låt oss vara ärliga, ibland fungerar det bra, marknadsföring i grupper på Facebook eller i forum. Det är därför de dyker upp där, de irriterande typerna som ska tjata om sina tjänster. Det går att marknadsföra i forum och grupper på ett icke irriterande sätt däremot och på sikt är jag övertygad om att det ger bättre resultat. 

Alla har vi olika gräns för när vi tycker att folk börjar promota sina egna produkter för mycket. Visst är det så att en del är desperata för att de behöver vara det men precis som på datingsajten så är en desperat marknadsförare oerhört oattraktivt. I facebookgrupper, liknedingrupper och på forum blir det rent irriterande till och med. Om du drar gränsen vid att någon alltid dyker upp och tipsar om sig själv när det efterfrågas en webbyrå eller om du inte ens har problem att folk startar trådar där de vill berätta om sitt företag är upp till dig.

Marknadsför utan att gå för långt

Det vi ska veta är att många blir riktigt irriterade när deras gräns passeras och det går att marknadsföra utan att faktiskt kliva över den gränsen, allt för ofta.

För att återgå till datingexemplet, det allra första du behöver inse är att du inte ska vara dejten som alltid pratar om sig själv. Själva grunden för att vara en bra marknadsförare i sociala medier är att vara hjälpsam och ge. Min erfarenhet är att om du istället för att försöka sälja faktiskt försöker hjälpa så kommer du komma mycket längre. Svara på frågor, ge tips om bra lösningar och ge support när du har specialkunskaper (som du i förlängningen vill sälja eller som är relevanta för dina produkter).

Du kan inte allt

Det är lätt att falla i fällan att kunna allt men du varken kan allt eller ska kunna allt. Det är lätt att vilja svara på alla möjliga frågor men du är expert på ditt område, inte alla. Visst kan det faktiskt ge en kortsiktig boost i ditt rykte men på sikt är det inte en bra lösning. Se till att vara tydlig med vad du kan och var istället riktigt hjälpsam där.

Varje grupp är unik

En annan viktig aspekt du behöver tänka på här är att stämningen är olika i alla grupper. En del grupper är beredda att ta ganska mycket egenreklam medan andra hatar varje tendens till det. Det finns egentigen bara en bra lösning, i mina ögon, och det är att lyssna först, tala sen.

Lägg ner tid på att läsa in dig och försök för guds skull ha lite fingertoppskänsla när du ger dig i kast med att skriva något. Jag tycker personligen inte att det gör något om du har starka åsikter om ett ämne och inte håller med folk men gör det i rätt grupp i så fall. En del blir skräckslagna av sådant.

Räkna inte med att bli rik

Analyticsdata från Brath.se

Om du redan har bra tryck i din sökmotoroptimering och Adwords kan det vara värt att titta på sociala medier (eller om du har tid över och tycker att det är roligt) men räkna inte med att det är någon sorts magisk kula. Bilden ovan är analyticsdata från den här sajten och vi har varit tämligen duktiga med att arbeta på Facebook.

Det skulle kanske gå att med hårdare promotande öka siffran något men det goda namnet skulle skadas. Beroende på vad du säljer kommer siffrorna förstås se annorlunda ut men mer komplexa produkter (som sökmotoroptimering) brukar vara bättre i sociala medier, i förhållande.

Tänk att du är på en fest

Jag gillar analogin med en fest. Om du tänker dig att du är bjuden på ett större kalas så vet du en del saker i förväg. Du vet att en del där känner varandra väl, andra inte, några är gamla vänner och någon ogillar någon annan. Det är inte läga att stövla in och berätta att det går att köpa billiga fågelholkar i din butik, 99 kr till och med fredag. Du är inte där för att sälja, du är där för att lära känna folk.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

22 augusti, 2016

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *