Blogg & Insikter

Duplicerat innehåll – Samma text på flera sidor – SEO-kliniken

Samma text på flera sidor kallas inom SEO för Duplicerat Innehåll. Det är problemet som dyker upp i dagens SEO-klinik med en sajt som har information baserat på kommuner och i den situationen är det mycket vanligt med problem med duplicerat innehåll.

I veckans SEO-klinik tittar vi på veterinarkartan.se och hur duplicerat innehåll skapar problem för den. Tanken med sajten är att man kan hitta veterinärer i närheten, sajten visar veterinärkliniker baserat på kommun. Utöver det finns en blogg som presterar relativt bra i sökresultaten medan kommunsidorna inte tar särskilt bra positioner.

 

Sannolikt är anledningen att kommunsidorna inte tar positioner att dessa sidor saknar unik text. På vissa kommuner, till exempel Stockholm finns det text, men den är inte helt unik. På andra finns det en text som är en sorts boilerplate som återfinns på alla kommuner men med namnet utbytt. Det har resulterat i att Google gjort bedömningen att dessa sidor inte ska synas i sökresultaten.

Lösningen

Alla kommuner behöver unik text, den text som finns på kommunsidorna behöver skrivas om, en unik text på varje sida. Du måste inte skriva om alla på en gång utan kanske börja på prioriterade sidor, sådana som har trafik idag eller där det finns ett flertal kliniker.

Extra tips – ett geografiskt ordnat taggsystem

Det finns ett sorts ”taggsystem” på kommunsidorna som länkar till andra kommuner. Där finns idag länkar till kommuner i bokstavsordning, nästan.

Saknar du klinik i denna kommun - taggar

De skulle behöva sorteras så att de har geografisk närhet till den sida man står på. Situationen idag leder till att Ale, Alingsås, Älmhult, Älvdalen, Alvesta och Älvkarleby prioriteras högst av alla kommunsidor på sajten, då de får länkar från alla andra. Det är också tveksamt ur användarperspektiv, då man troligtvis vill ha angränsande kommuner när man letar klinik.

Extra tips 2 – Startsidan har för mycket länkar

Stor mängd länkar på startsida

Startsidan har idag en mycket stor mängd länkar, framförallt då den länkar till samtliga kommuner. Det kan vara För mycket och vi har två förslag till lösning.

  1. Ta bort de kommuner som idag inte har kliniker på sajten. Det kan ge känslan av en tom sajt men skulle lösa en del av problematiken i Google-perspektiv.
  2. En annan lösning är att sortera dem per län, och skapa en sida mellan. Kommunerna får då listas på en ”länsida”.  Om man vill skulle man kunna lista de största kommunerna, i anslutning till länen för att fortsätta driva styrka in till de större kommunerna.

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *