Blogg & Insikter

Vad är viktigast när du startar företag? 8+1 sanningar

Är det dags att starta företag? Vi har samlat 8 sanningar från 8 framgångsrika individer som kan ge dig rådet du inte hittar hos den lokala företagslotsen eller hos Almi. 

Att starta företag är ett stort steg. Det är en hel värld av regler, guider, både bra och dåliga och massor av sådant man Måste göra eller ha. Hemligheten är att en del regler går att tänja, en del guider kan man ignorera och vissa måsten kan man strunta i totalt. Därför har vi samlat 8 riktigt vassa råd som är testade och framgångsrika. Här kommer de:

Gröt

– Sätt upp en grötbudget som gäller de första två åren oavsett hur mycket du tjänar. Spendera inte pengar bara för att du har dem, utan bara när du har ett faktiskt behov.

Jesper Åström, Moment of Ruth.

Grötbudget är något som diskuterades flitigt bland vännerna när jag själv började som företagare, Jesper är en av dem. En grötbudget är just vad det låter som, en budget för gröt. Du behöver ha något att äta och du behöver veta att du kan leva billigt om det krävs. Jesper är ännu lite hårdare och tycker att du ska använda pengarna där de gör mest nytta, investerade i ditt företag.

– Lansera först och justera sen. Perfect is never fast enough!

Rebecca Brodd, eValent Group AB

Rebecca har en mycket viktig poäng, det är otroligt lätt att tänka sig att man ska bygga sin produkt först och sedan gå ut till kunderna med den. Ofta är det en ursäkt för att aldrig lansera och ofta utvecklas produkten bättre om man gör det tillsammans med kunden.

Keep it simple

– Keep it simple! Ser alldeles för många exempel där företag går bort sig i alldeles för komplexa resonemang om det ena och det andra.

Bank Bergström, Nordic Nest.

Det är så otroligt lätt att falla i fällan att överkomplicera. Att göra en produkt enkel eller tillgänglig är det som kommer driva försäljningen och det är då du får in pengar. Om Bank som driver ett så pass stort företag som Nordic Nest kan hålla saker enkla, nog ska väl en enmanslåda klara det?

Fokus

– Var fokuserad över tid.

Michael Töråsen, Nelson Garden

Ordspråket att du inte ska gräva där du står är trasigt, när det kommer till företagande. Det är precis det som är modellen, gräv där du står. Om du har hittat en modell/tjänst/produkt som flyger, du ökar din försäljning och det känns som att allt går som det ska, då är det otroligt lätt att tänka att man ska lägga till något. Det du istället vill göra är mer av samma, spring inte efter nästa blänkande idé utan gasa allt vad du kan med den motor du har.

Fastna inte i detaljerna

– Fastna inte i detaljerna. Träffa kunder och lär dig vad som är viktigt på vägen.

Björn Andersson, BGA

Björn säger ofta Kör bara kör! Jag delar verkligen hans bild att om man vill växa och nå sina mål så behöver man ha hastighet framåt. Det går att lösa problem som uppstår efter hand och det är din kunds behov som styr vad du ska göra. Vid varje givet tillfälle behöver du välja mellan att göra en miljöpolicy eller att sälja, vid varje tillfälle bör du nog välja att sälja.

Sälj

– Om du tycker att försäljning är under din värdighet, låt bli att starta eget.

Jonas Grenfeldt, Panang

Många är rädda för försäljning. Om du inte kan komma över den rädslan kan du inte ha ett företag. Jag upplever personligen att jag gör mina kunder en tjänst när jag säljer, det är ju min fasta övertygelse att det blir bättre för dem med SEO eller SEM från oss. Om din produkt är något vettigt, nog borde väl folk köpa den?

Två knutna nävar

– Sälj först!

Claes Magnusson, Malmö Yrkeshögskola

Köpa en fax, skaffa ett kontor, trycka visitkort, foliera bilen, skaffa ett redovisningsprogram, skriva avtal med företagshälsovården, spika den grafiska profilen, komma på en slogan, ta fram bolagets kärnvärden och allt sådant, det är meningslöst om du inte har någon kund. Än värre är det om du faktiskt inte ens kan få en kund. Utan att testa din tjänst eller produkt på faktiska kunde som måste lätta på plånboken snarare än att bara säga att det låter som en bra idé så har du inget företag. Jag vill verkligen trycka på Claes budskap här, sälj först, gör resten någon annan gång.

Sätt igång

– Sätt igång!

Robin Wingårdh, Aqua Nobel

Det är ett genomgående tema i den här artikeln men Robin sätter fingret på den springande punkten. Planer, strategier och budgetar i all ära, det som krävs är att börja göra.

Mitt eget bästa tips för dig som vill starta eget

Jag har fått en stor mängd förslag på råd till den här posten och det finns tyvärr inte utrymme för alla. Därför har jag valt ut de här åtta som jag upplever fångar själva kärnan i startandet. Förhoppningsvis är det något du verkligen kan ha nytta av, jag vet att jag hade haft det när jag startade mitt första företag. Jag skulle också vilja avsluta med ett eget råd, som jag har stulit och förvanskat, eller åtminstone saboterat andemeningen i.

Show me the money, Jerry!

Jerry Maguire

Det kanske är långsökt att lära sig om företagande av Tom Cruise men just citatet Show me the money, är något som präntat sig in i min själ. Det är lätt att som företagare tänka att man ska bygga en bra produkt, lösa ett problem och så vidare. Allt det är sant. Däremot är det få av oss som får kapital och kan bygga en produkt utan intäkter under många år. De flesta av oss behöver ha gröt på bordet och för det behövs intäkter. Intäkten är också det ultimata testet av värdet på din produkt, om ingen vill köpa den löser den verkligen ett problem då?

 

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *