Vår guide till smartare Gästbloggande

Gästbloggning och Google har genom åren haft en komplicerad relation. Redan 2014 gick Matt Cutts ut officiellt och menade på att denna typ av bloggande nu gått i graven. Sex år senare gästbloggas det fortfarande flitigt. Fenomenet har därmed inte dött ut och det kommer, med stor sannolikhet, att fortsätta att gästbloggas i framtiden också. Det gäller bara att göra det smart!

Vi ska i denna artikel reda ut hur du bör gå tillväga för att gästblogga optimalt. Vi besvarar även frågan om du själv bör tillåta gästande skribenter på sin sajt.

Varför ska du gästblogga?

Det finns många anledningar till att gästblogga, speciellt om man har en ny sajt som ännu inte etablerat sig och fått förtroende i sökmotorernas ögon.
För några år sedan hade svaret från en SEO-konsult varit att man skulle publicera på andra sajter för att få en länk som pekar mot sin egen sajt och på så sätt öka sajtens länkstyrka. Idag är det lite mer komplicerat än så och det finns flera anledningar till varför det är en bra idé att publicera sitt innehåll på andra sajter.

Vanliga anledningar till att gästblogga:

  • Positionera dig som expertförfattare inom ditt område.
  • Visa upp dig och din sajt inför en ny publik.
  • Skapa intresse för ditt expertisområde.
  • Öppna dörrarna till nya spännande samarbeten.
  • Driva trafik till din sajt.
  • Bygga länkar till den egna sajt och potentiellt öka sajtens länkstyrka.

Idag skulle förmodligen ingen rekommendera dig att blogga på andras sajter enbart för att få en länk, utan fler saker behöver vägas in i ekvationen för huruvida det är värt eller inte. Listan ovan är bara några anledningar till att man bör fundera över att gästblogga på andra sajter än ens egen. Vi vill dock vara tydliga med att huvudfokus alltid bör ligga på den egna sajten först, så att man fyller denna med bra och relevant innehåll innan man ger sig ut och gästbloggar.

Så bör du tänka kring gästbloggande

Historiskt sett har det gästbloggats på både välkända sajter såväl som mer obskyra sajter som få vet om att de ens existerar. Det senare ska du som skribent såklart inte göra, då det är omöjligt att upprätthålla en hög nivå om du konstant ska publicera nytt innehåll för en mängd olika sajter.

Det handlar med andra ord om kvalitét före kvantitet. Genom att vara selektiv med var du bloggar, kommer du kunna lägga mer tid och energi på de texter du skriver. En riktigt bra artikel på en sajt där din målgrupp befinner sig, kommer väga mycket tyngre än tio halvdana artiklar som du publicerat på sajter som inte är helt relevanta. Det är i de allra flesta fall därför bäst att fokusera på kvalitét. Ge därför inte bort bra innehåll om det inte är en riktigt bra sajt och passande sajt för ditt varumärke, då kan du med fördel publicera det på din egen sajt istället.

Vi rekommenderar med andra ord att bara publicera på sajter som kan bidra till att du som författare blir mer välkänd inom ditt eller andra närliggande områden.

Så hittar du bra sajter att gästblogga på

Det absolut bästa sättet att hitta möjligheter att få gästblogga på är att fråga. Frågar man inte får man aldrig gästblogga. ;)

Man bör, som sagts tidigare, vara selektiv med de sajter som man vänder sig till. De ska helst vara välkända inom det område som din sajt fokuserar på. Ofta går det lättare om man inte frågar sajter som är direkta konkurrenter. Har du en sajt om träning kanske det inte bär frukt om du enbart frågar andra träningssajter. Däremot kan bloggar om mat, livsstil eller träningskläder vara områden som kan vara intressanta att utforska, om det är träningsrelaterat.

Du som är expert på ditt område är oftast medveten om vilka bloggar och sajter som behandlar ditt ämne. Om du vill ha fler uppslag kan du använda dig av följande smidiga sökning på Google, där du skriver in “bransch/ämne” och vad du letar efter, i detta fallet “gästblogga” för att upptäcka potentiella sajter som tillåter denna typ av inlägg.

I praktiken skulle en sådan sökning för en träningssajt se ut på följande sätt:

träning “gästbloggare”

Eller

träning “gästblogga”

Våra tips för hur du kan arbeta med att skapa en process för gästbloggning är:

  • Göra en lista över de sajter, tidskrifter och bloggar som är mest intressanta för dig att gästblogga på. (De som du anser du kan bidra till men också som kan ha positiv inverkan på din egen sajt) Om du är osäker på detta kan du köra sajten genom exempelvis Majestic för att se trust flow (en uppskattning över hur stark länkprofilen är).
  • Börja sedan följa företaget/bloggen via sociala medier och interagera med dem där först. Få gillar att bli kontaktade av främlingar som vill erbjuda “världens deal”.
  • Gör en plan över hur du ska gå tillväga för att “pitcha” din idé och för vem.
  • Förbered dig på frågor som: Varför ska de låta dig gästblogga? Vad kan du bidra med? Vad har du skrivit tidigare? Detta är alla frågor som du bör besvara i din ”pitch” på något sätt. Det är därför bra om du redan har en sajt med relativt mycket innehåll på, som du kan hänvisa till. Om du dessutom kan visa på att sajten du erbjuder dig att gästblogga på, saknar ett visst typ av innehåll kan även detta öka dina chanser. Detta kräver dock att du gjort din research. Detta kan du snabbt göra genom att skriva “site:domänen” och sätta ämnet inom “citationstecken” Om du exempelvis vill leta efter allt som vi på Brath skrivit om “Sökmotoroptimering” kan du göra följande sökning: Site:brath.se ”sökmotoroptimering”
  • Och slutligen, det viktigaste. ta kontakt och presentera din “pitch”. Var dock noga med att inte skicka en mall över en ”pitch” som någon annan har skrivit. Om du gjort tidigare punkter korrekt så ska detta vid det här laget vara självklart. Kvalitét före kvantitet.

Bör du tillåta andra att gästblogga på din egen sajt?

Om man själv ska tillåta att andra bidrar med innehåll på din sajt/blogg är svaret att “det beror på”.
Att tillåta gästbloggande på ens egen sajt kan vara en bra idé om det handlar om högkvalitativt innehåll som är välskrivet och passar på just din sajt.
Det finns ingen anledning att släppa in en ny skribent som enbart är ute efter att dra nytta av din starka domän utan att du får något i utbyte mot detta, i form av bra innehåll.
Var därför noga med vad gästbloggaren vill vara med att bidra med, vilka andra sajter denne har skrivit på innan och så vidare. Var även noga med att korrekturläsa så stavfel och andra grammatiska fel elimineras innan publicering. Vi vill här höja ett varningens finger för bilder från gästbloggare, då det kan hända att bilder som är skyddade av upphovsrätt används.

Det finns många fallgropar men så länge man får nytt, relevant och välskrivet innehåll till sin sajt så bör man överväga att ge gästbloggare chansen. Vem vet, kanske kan det leda till längre samarbete era sajter emellan. Vi avråder dock starkt till att ge andra möjligheten att själva publicera på din sajt. Du måste ha 100% kontroll över vad som publiceras på din sajt.

Avslutande kommentarer

Det går inte att skriva en artikel om detta ämne utan att nämna hur roligt det är att vara med i hela processen av att gästblogga. Allt ifrån att göra research på sajter, “pitcha” idéer med andra sajtägare och sedan skriva innehållet är mycket givande. Det är inte ett lätt jobb och det kommer förmodligen ta lite tid innan man får snurr på sitt gästbloggande, men när man väl kommit igång så kan många dörrar öppna sig.
Det vi vill att ni speciellt tar med er från denna artikel är att alltid satsa på att producera kvalitativt innehåll. Både på er egen sajt såväl som för sajten ni gästbloggar på. Med denna approach kommer ni att öka era chanser till att bli framgångsrika gästbloggare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *