Om du arbetat ett tag med Google vet du att det är en oberäknelig maskin. Det är en av huvudanledningarna till att du ska arbeta med de förutsättningar som finns idag hellre än med morgondagens tänkta förutsättningar. Inte ens Google själva klarar av att göra det nämligen.
Många pratar om sådant som “ska” komma och visst är det intressant att spekulera. Problemet är att vi kan här och nu bara med säkerhet veta hur det fungerar just nu. Att framtidssäkra är naturligtvis något som vi alla måste tänka på men det vi i första hand ska göra är driva lönsam trafik idag. Allt för många seo-bloggare idag verkar bara tänka på vad som kanske kommer eller inte kommer att hända om några år. Det pratas massvis om sociala signaler, author rank etc, något som Inte finns i Googles algoritm idag.
Visst kan det vara bra att se till att man har författarkoppling på sin nyhetssida och visst kan det vara fint med likes och retweets men om det är kärnan i din SEO-satsning gör du fel. Det ger nämligen inget idag. Inget. Att investera i eventuell framtida sökmotoroptimering är lika vettigt som att investera i framtida tulpanlökar. Värdet på det är nämligen ytterst osäkert och kommer i bästa fall ge avkastning någon gång i en avlägsen framtid. Att lägga alla pengarna på trisslotter är i mina ögon en bättre investering, du kommer åtminstone få tillbaka ungefär hälften av pengarna och det relativt snabbt i jämförelse.
Hur osäker är framtiden i sökresultaten?
Om du tar en titt på bilden i toppen så är det Googles egna placering på sökordet Sökmotor. Google gav sig själva en smäll på fingrarna den 31:a oktober. Välförtjänt? Kanske, jag upplever inte att de gjort särskilt aggressivt länkbygge annat än i undantagsfall men innehållet kan nog betecknas som tunt och de är ju välkända för mycket ads above the fold.