Är verkligen “Vad betyder simp” en intressant sökfras? Varje år går Google ut med årets trendande söktermer och det är bara rök och speglar, man vill visa en helt annan bild än hur verkligheten ser ut.
Det finns en tydlig berättelse Google vill att vi ska lyssna på. Den går ut på att vi som använder sökmotorn nu ställer frågor istället för att söka efter specifika ord. Vi ska återkomma till varför det är så viktigt för Google att vi tror det men först lite bakgrundsinformation. Årligen går Google ut med en pressrelease om vilka söktermer som “trendat” senaste året. De får alltid stort genomslag i media, till och med vi har skrivit om det i artikeln Så här Googlade svenskarna under 2019. Datan i undersökningen är inte fel, det är bara det att den är mycket noga utvald och den presenteras på ett särskilt luddigt sätt.
Trendande sökord 2020
Låt oss ta en titt på den presentation Google gått ut med för 2020. Den är indelad, som vanligt, i ett antal kategorier. Det är sportsökningar, vilka som gått bort och hela tre kategorier med frågor som är formulerade just som en fråga. Sökningar som börjar med Vad, Hur och Varför. I Sportkategorin toppar Handbolls-EM som det mest trendande ordet under 2020 och i januari gjordes 348 000 sökningar efter just “Handbolls-EM”.
När det gäller sökningar som börjar på Vad så toppar “Vad betyder simp” och här finns det anledning att titta på datan. Månaden med flest sökningar för frasen är september och då gjordes 13 700 sökningar. På Varför hittar vi “Varför firar vi Sveriges nationaldag” i toppen med 10 600 sökningar i juni.
Hur kom fraser med kring 10 000 sökningar in på en topplista tillsammans med Handbolls-EM?
En viktig sak vi ska ha med oss är att det här inte är de största sökningarna under 2020. Sökningen Facebook ligger kring 10 miljoner sökningar per månad och kvalar inte in på Googles lista. Det är söktermerna som ökat mest under en kort period. Det är inte heller en topplista över sökningar som ökat mest, det är en topplista över sökord som ökat mest i en specifik vertikal.
Google väljer att inte visa hur många sökningar som gjorts när man går ut med den här informationen. Man redogör inte alls hur sökfraserna förhåller sig till varandra eller i faktiska tal. På så vis är det lätt att det blir lite grötigt och att man tror att Vad betyder simp spelar i samma liga som Handbolls-EM, det är också lätt att tro att det här, även om det inte är de största sökningarna, att det åtminstone är väldigt stora sökfraser.
Det är en dimridå
Google har länge haft en uttalad vilja att vara en maskin som besvarar frågor. Man har rebrandat söktermer eller sökfraser till sökfrågor, man pratar ofta om att man nu förstår sökarens intention med frågan. Tipsen som går ut till nybörjare som arbetar med SEO är att Svara på frågor, för besökaren har ställt en fråga. Det behöver inte i sig vara ett dåligt råd men inte av den anledningen.
Sanningen är att när vi använder Google skriver vi in sökord eller söktermer och vi ställer dem inte som en fullfjädrad fråga särskilt ofta. Snarare är det så att vi börjar med ett sökord och sedan förfinar sökningen genom att lägga till fler ord och termer. Därför söker vi med besynnerlig grammatik och ofta vad som ser ut som särstavningar.
- Bil > Ny bil > Ny bil köpa > Ny bil köpa Enköping
- Koka potatis > Koka potatis mos > Koka potatis mos gasspis
Vi söker efter “Ny bil köpa Enköping” för att vårt beteende inte är att skriva en fullfjädrad sökfråga utan för att vi börjar med ett sökord och sedan bygger på och förfinar.
Med flera olika topplistor, en separat för bara alla sökningar som börjar med Vad, skapar Google en presentation som visserligen visar de sökningar som ökat mest och börjar på Vad. Men, det är från jättesmå nivåer och i en vertikal som knappt innehåller några om man ställer dem mot de stora vertikalerna.
Vad betyder det här för min SEO?
Det finns massor av guider som säger att du ska bygga innehåll som besvarar frågor för det är så folk använder Google nuförtiden. Alla de guiderna ska du kasta i soptunnan, de baserar sig på en idé som är, i grunden, helt felaktig. De vanliga sökningarna idag är inte formulerade som frågor. De är sökord som Handbolls-EM eller Facebook.
Däremot finns en annan anledning att skriva ditt content som svar på frågor. Anledningen är att Google verkligen vill påskina att de svarar på frågor snarare än att de är något så simpelt som en sökmotor. Det gör att de premierar innehåll av typen frågor/svar i sökresultaten, så pass mycket att de till och med fått ett eget utseende på sökträffen, som upptar mer utrymme än andra träffar.
Ja, det är bra att svara på frågor, men inte av anledningen du tror
Sammanfattningsvis är det alltså bra med innehåll som “besvarar en fråga” men inte för att sökarbeteendet ser ut så utan för att Google vill se ut som en maskin som besvarar frågor.
Hasan Fransson
Du har intressanta tankar kring hur människor söker på Google. Men är det inte lite så att vi som sajtägare behöver anpassa oss till Googles önskemål ganska ofta. Om Google ger mer utrymme till sökträffar som inkluderar fråga/svar sektioner bör vi se till att vi kan dra nytta av det Google premierar just nu. Alltså skapar vi en fråga/svar för att Google lyfter upp det.
Om Google lyfter upp videoresultat ett år, då skapar vi videoresultat som ska ranka.
Sen ska man alltid sträva efter att skapa vettigt innehåll såklart, med lite känsla för vad som fungerar just nu.
Magnus Bråth
Ja, det är helt klart så att ofta får man helt enkelt förhålla sig till Googles nycker. Och, visst är det så att i vissa sökresultat så kommer Google välja att visa “frågor och svar” idag. Men, utgå från en riktig sökordsanalys för att prioritera sökord istället för tumregler som “Man ska besvara frågor” och du kommer längre. Även om det i mångt och mycket ofta är en bra tumregel.