Blogg & Insikter

Google tappar marknadsandel till Yahoo – Kommer de anpassa sig?

Isberg

Google har en oerhört dominant position på sökmarknaden, särskilt i Europa (Sverige är ett bra exempel där man sitter på kring 96% av sökmarknaden). I USA är försprånget mindre även om man utan tvekan är störst. Under december hände något ytterst ovanligt, Google tappade från 79,3% av sökningarna till 75,2%. Det är Googles största tapp sedan 2009.

Sökmotorer marknadsandel i USA, data från Statcounter

Analysföretaget Statcounter kan visa upp en minskning i Googles andel där man tappat mer än 4 procentenheter under december och av allt att döma verkar det som att Yahoo är den sökmotor som fångat upp huvudparten av de sökare som lämnat Google. Yahoo tar därmed den största andelen av marknaden de haft sedan 2009.

Vad betyder Google tapp?

Det finns de som menar att tappet under december inte betyder någonting, Robert Hof skriver i Forbes att det är en tillfällig dip och att det kanske till och med är något bra för Google. Många har velat splittra Google eller sätta någon annan form av fotboja på företaget på grund av deras dominans, det ses som deras största problem de senaste åren. Ett tapp i antal sökningar skulle kunna få det att se ut som att de inte alls har så komplett kontroll över marknaden som deras kritiker vill hävda.

Det jag personligen tycker är intressantast är hur Google väljer att reagera på tappet, om de väljer att reagera. Man kan tänka sig två vägar framåt. Minskande mängd sökningar betyder mindre pengar in, det är Adwordsklicken i Googles sökresultat som är deras kassako. Aktieägarna blir förstås sura när de helt plötsligt får ansenligt mindre veckopeng och då behöver Google göra en av de två följande åtgärderna.

1. De kan pressa upp intäkterna per besökare

Det här är ett arbete Google arbetat med länge, att öka intäkten per besökare. Lättast görs det genom att annonserna helt enkelt tar upp större del av sökresultaten och attraherar fler klick. Det är inte helt lätt för fler klick kan också leda till lägre kostnad per klick för annonsörerna så Google måste samtidigt pressa klickpriserna uppåt.

2. De kan se till att fler använder sökmotorn

Den andra vägen framåt är att få fler att använda sökmotorn. Förmodligen skulle riktigt aggressiva annonser som i förslag ett leda till motsatsen, det finns någonstans en gräns för hur mycket reklam sökare är beredda att acceptera för att använda sökmotorn. Om man till exempel tänker sig att alla resultat i sökresultaten var annonser så skulle en stor andel lämna sökmotorn.

Kanske skulle den här vägen alltså leda till en återgång till renare sökresultat, mindre inpressande av sina egna produkter, mindre reklam och mer utrymme till det sm gjort Google till den ledande sökmotorn på marknaden. Mer riktigt bra sökresultat.

Eller så gör de inget

Det finns förstås alltid valet att göra inget, det kanske inte ens är de lönsamma besökarna som försvunnit. Många inser inte ens att det är reklam i toppen av sökresultaten, kanske är det de som stannat kvar medan de som inte vill klicka på annonser lämnat? Nu är Yahoo inte direkt annonsfri heller så det kanske inte ens spelar roll?

Oavsett vilket, det kommer att bli intressant att se om och hur Google reagerar de närmaste månaderna.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *