De senaste veckorna har Googles grundhandbok om sökmotoroptimering varit något som orsakat både en del förvåning och fnissande i SEO-världen. Anledningen är att Google “tappat bort” den. Det här är anledningen.
Google strulade till det med dokumentet, det är det första som hänt men det har utretts till leda. Det som förvånat många däremot är varför andra sajter som haft kopior av PDF-filen helt plötsligt dök upp. Bland annat tog Mediaanalys ett rejält skutt i sökresultaten genom att återpublicera dokumentet efter att en halvkänd svensk blogg som länge haft en kopia helt plötsligt flög upp i sökresultatet för Sökmotoroptimering.
Många reagerade med fågelholks-utseende på detta fenomen, varför tog en annan sida över Googles egna bra position på sökmotoroptimering bara för att den hade samma innehåll när Googles försvann? Det här är inte så konstigt som det verkar, Dan Petrovic på Dejan SEO gjorde redan i november förra året ett antal experiment i vad han kallar Search Result Hijacking (det har försigkommit tidigare också men det där är en bra post, läs den).
Eftersom Google dödade sin egen guide letade algoritmen rätt på den som då verkade vara originalet och skickade den till samma position i sökresultatet för Sökmotoroptimering som Google haft. Det är en fråga om duplicate content algoritmen som misslyckas att fungera. Lustigt, ja, inte så konstigt däremot om man vet vad som händer.
Jag tror att det här är en länk till källan om du är intresserad att läsa guiden, är inte helt säker på om det är originalet däremot.