Blogg & Insikter

Göra det själv eller ta hjälp med Google Ads?

Att hantera sin egen sökannonsering på Google Ads är inte rymdforskning. Det är väldigt enkelt att komma igång med Googles egna steg-för-steg-guide och du får snabbt ett hyfsat resultat som många nöjer sig med. En större andel av Googles intäkt kommer från annonsörer som sköter sina egna konton inhouse och så kommer det fortsätta vara. Google utvecklas också och kan nu ge dig konkreta optimeringstips och åtgärder som du enkelt implementerar direkt i kontot som löpande förbättrar din annonsering.

Google måste helt enkelt hålla annonseringen så lättanvänd och smidig som möjligt då det vore katastrof om annonsintäkterna minskade pga sviktande resultat eller svag användarvänlighet i gränssnittet.
Utöver användarvänligheten måste annonseringen hålla hög kvalitet så att annonserna du skapat är så relevanta som möjligt för besökaren.
Och här i ligger styrkan i Google Ads modell då du annonserar billigare ju mer relevant din annonsering är. Det är alltså en vinnande kombination av relevans, kvalitet och användarvänlighet som ligger bakom Googles finansiella framgångar med Ads.

Så varför ska du anlita en byrå eller konsult till din sökannonsering?
Eftersom Google positionerar sig som så användarvänliga och enkla är det en relevant fråga.

Tid och avlastning

Om du har en mindre verksamhet med få produkter/tjänster i en bransch med mindre konkurrens så kräver annonseringen inte så mycket tid.
Men för mer konkurrensutsatta vertikaler med fler sökord blir det lätt en hel del att hålla reda på vilket kräver tid, tid som du med en konsult slipper lägga ner själv.

Gör det rätt

Att sätta upp en skapligt avancerad kontostruktur som sedan får rulla kanske inte ses som ett jätteprojekt och dessvärre är det så många arbetar, även konsulter och byråer.
Om du ska hantera annonseringen på ett bra sätt krävs:

1. En kontostruktur som speglar webbplatsen och besökarbeteendet samtidigt som den inte hämmar expansion.

2. Relevanta annonser som motsvarar förväntningarna på besökarens sökfråga. Målsättningen är att möta upp varje relevant sökfråga med 3 annonser som löpande A/B testas.

3. Relevanta annonstillägg per sökfråga. Webbplatslänkar, beskrivningstillägg, strukturerade webbplatsdata och liknande.

4. Lönsamhetsbevakning på konto-, kategori-, sökord och sökfrågenivå.

5. Det handlar då om ren budhantering men också att löpande förbättra relevansen och kvaliteten på varje sökordsvariation.

En löpande optimering som fokuserar på ökad lönsamhet innebär alltså att kontot växer med fler sökord och annonser som i sin tur ska A/B testas och utvärderas och för att göra det krävs tydliga processer och rutiner vilket en bra byrå ska ha.

Utveckling

En bra byrå är proaktiv och drivande i annonseringens utveckling. Det är lätt att hamna i gamla hjulspår och göra som man alltid har gjort. Men en bra byrå kommer in med “nya ögon” och drivs av att löpande förbättra annonseringen.

Kunskap

En bra byrå har engagerade specialister som kan sin kanal och löpande förkovrar sig i nyheter och produktutvecklingar. Utöver det finns rimligtvis en erfarenhet från tidigare utmaningar vilket gör att en bra byrå inte faller ner i de vanligaste kostsamma fallgroparna.

Det finns absolut anledning att vara vaksam inför valet av att anlita en byrå eller inte. Oron ligger oftast i en risk för ökad kostnad, minskad kvalitet och obehaget i att släppa kontrollen över en viktig investering.
Det är därför viktigt att vara påläst inför valet av byrå och veta vilka krav du ska ställa på en eventuell samarbetspartner.

Jag är tydlig med att använda benämningen bra byrå ovan då det dessvärre är långt ifrån alla byråer som faktiskt lever som de lär.
Med den risken bör du ha följande, grundläggande kravspecifikation med dig till en byråupphandling.

* Transparent byråarvode.

* Tydlig och rimlig målsättning där byråns arvode är inkluderat i lönsamhetsberäkningen.

* Du som kund ska fortsatt äga de konton som byrån sätter upp.

* Byråns arvode bör inte vara baserat på spend då det i sig blir kontraproduktiv.

* Undvik långa avtalstider. En bra byrå växer med bra samarbeten och nöjda kunder. Inte med inlåsning.

Thommy Ottinger

Senior SEM-specialist

4 november, 2016

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *