Det finns många fördelar med sökmotoroptimering, att man når den potentiella kunden i exakt samma ögonblick som denne är intresserad av produkten är förstås en. En annan aspekt som gör sökmotoroptimering väldigt attraktivt är att det är så mätbart. Hur många andra marknadsföringsinsatser känner du till som man kan räkna hem i reda siffror som presenteras dag för dag känner du till?
Använd rätt analysverktyg
Genom att använda sig av ett bra analysverktyg, förslagsvis Google Analytics, kan du få fram data på exakt hur lönsam din sökmotoroptimering är. Tyvärr har Google slutat släppa ifrån sig data om vilket sökord din besökare kommit ifrån för att istället visa (not provided) på huvudparten av trafiken från sökmotorn. Det gör att det är lite svårare att veta vilka sökord som genererar mest försäljning eller vilka som är lönsammast. Det finns lite vägar att gå runt det, till exempel kan man titta på vilken sida besökaren landat och dra vissa slutsatser från det.
Det gör att den som har erfarenhet från tiden innan Google stoppade sökdatan har en viss fördel. För söktermer som landar på samma sida blir det nämligen lite svårt att dra slutsatser från datan som finns idag. Vilket av orden är lönsammast, spel online eller online spel?
Med det sagt så kan du mäta med mycket stor noggrannhet, jämför med en kampanj i TV, vet du hur många besökare, hur många leads eller hur många försäljningar den genererat? Det vet du alltid med sökmotoroptimering.
SEO som försäljningskanal
Sökmotoroptimering är dessutom en kanal som aktivt driver försäljning och inte bara bygger varumärke. Det är många som förstått det och det är inte konstigt att marknadsföring i sökmotorer, både annonsering och sökmotoroptimering, ökar fort. Jag väljer ofta att se sökmotoroptimering mer som en försäljningskanal än som en marknadsföringskanal även om jag vet att många inte håller med mig. Det är en kanal som utan tvekan klarar av båda uppgifterna samtidigt. Genom en bra närvaro i sökmotorer finns du precis i botten på konverteringstratten, när personen redan bestämt sig för att köpa, då finns du där. Naturligtvis Googlar många efter information även tidigare i tratten och samma arbete som landar dig kunden i slutändan sätter dig också på kartan vid informationssökningar.
Det är dessutom inte för sent för den som vill hinna med guldrushen, konkurrensen i sökresultaten är i många fall lägre än den förtjänar att vara. I och med att många stora varumärken och resursstarka företag ännu inte hittat till sökmotoroptimering kan man ta en position innan de hunnit. Det kan innebära att du inte alls har några konkurrenter i ditt segment som arbetar på allvar eller kanske bara en handfull. Eftersom sökmotoroptimering är ett nollsummespel, om du vill ta en plats måste någon annan förlora den, så är det som allra bäst just nu, innan konkurrensen hunnit öka.
Det ger resultatet att det i en hel del segment går att få en alldeles otrolig avkastning på varje investerad krona, jag har sett både 100 och 1000 gånger pengarna tillbaka.