Blogg & Insikter

Hur du skapar bra innehåll (content) på din sajt och ökar chansen att ranka på Google

Tunt innehåll på sajten kan vara straffbart i sökresultaten, precis som duplicerat innehåll. En sajt som saknar vettig text och bra textlängd kommer inte att premieras av Google eller skjuta upp till toppen av sökresultaten. Google gillar text och bra content, det gör det lättare för Googlebot att förstå din sajt och att ranka den efter kvalitén på informationen.

Vi lovar att oavsett vilken SEO-expert du pratar med som är värd sin titel, kommer hen att syna din sajt och påpeka vikten av bra och fylligt innehåll. Men vad är bra så kallad “content”? Hur ska du tänka för att skapa bästa innehållet för dina besökare och Google?

Rätt mängd text

Till en början, se över sidorna på din sajt och räkna hur många ord du har på startsidan och dina huvudkategorier. Det finns ingen exakt regel för hur mycket text du borde ha på dina sidor, det beror på vad de handlar om. För en e-handel skulle vi rekommendera minst 400-500 ord på varje huvudkategori. Säljer du tjänster kan man skriva längre texter om allt som rör tjänsten och är viktigt för besökare att veta.

Använd sökorden

När du har identifierat era sökord, som vi skrivit om här, behöver du använda dem! De ska vara med i sidans titel, meta description och även i innehållet. När du framhäver sökorden förstår Googlebot vad innehållet handlar om och bedömer den att innehållet är informativt och passar sökorden kommer du att ranka högre.

Men var försiktig med hur många gånger du använder sökordet. Du vill inte blir straffad för “keyword stuffing”. Det finns inga exakta direktiv från Google men en tumregel är att inte nämna sökordet så att det känns onaturligt. När du överanvänder sökorden får det konsekvenser på innehållets kvalité. Texten blir sämre och mer svårläst.

Strukturerat och korrekt innehåll

Korrekturläs, korrekturläs, korrekturläs! Google är duktig på svenska. Även om din text är 1000 ord kan sidan eller hela sajten få sämre ranking om texten innehåller dålig meningsstruktur, stavfel och särskrivningar.

rättar papper med röd penna

Om du själv är osäker på din skrivförmåga kan du låta medarbetare, partner, vänner eller främlingar på nätet läsa din text och korrigera den. Det går så klart att köpa text men då är det viktigt att vara tydlig i dina instruktioner till skribenterna som kanske inte är insatta i ditt företag eller din bransch.

Skriv inte bara för att sälja

Innehåll som är uppenbart skapad på att sälja till läsaren tas inte lika seriöst som en text som har utgångsläget att den vill lära läsaren något. Tryck inte in massor av sales pitches och skriv en 1000 ords essä om varför ni är bäst. Självklart ska du framhäva dina produkter/tjänster men försök att ha en lite mer objektiv ton.

Om du kan skriva texter som berättar mer hur en produkt eller tjänst fungerar, en liten historielektion (om produkten har en intressant historia) eller guider, har du större chans att locka läsare och få Googles uppmärksamhet.

Vi kan ta Brath som exempel. Vi är en SEO-byrå, vi hjälper företag att sökmotoroptimera sina sajter och hjälper företag med Outreach och SEM-tjänster. Ändå har vi den här bloggen där vi försöker förklara hur företag kan optimera sina sajter själv och lär ut grunderna i sökmotoroptimering. Det låter kanske som vi motverkar oss själva genom att “ge bort” SEO-tips. Men vi ser det som ett sätt att vara transparenta, att potentiella kunder kan bilda sig sin egen uppfattning om oss och de får chansen att avgöra om de klarar av att göra SEO själva eller om de behöver hjälp.

Innehåll anpassat till läsaren

Vilken målgrupp vill du fånga med ditt innehåll? Vilken information är viktig för din målgrupp och hur kommunicerar målgruppen med varandra? Om din text riktar sig mot andra företag kanske texten borde innehålla information om certifikat, hur deras företag kan gynnas genom att vända sig till dig och så vidare. Vill du locka konsumenter behöver texten istället handla om hur enkelt det är att beställa, användarvänlighet, bra priser och garantier.

Använd rätt ton i dina texter: vill du fånga upp målgruppen 18-25-åringar finns det kanske inte så stor anledning att gå in på djupa tekniska beskrivningar eller att använda termer som inte är väl kända utanför din bransch men det kan vara nyckeln när du vill nå ut till företagare och en äldre målgrupp.

Bra innehåll handlar inte bara om text. Du kan med fördel inkludera bilder, videos och tabeller. Om du vill nå den yngre publiken kan det vara fördelaktigt med mindre text, fler bilder och uppdateringar, medan den äldre publiken eller professionella vill se mer text och gärna få nedladdningsbart material som de kan skriva ut och använda på kontoret.

Låt experter uttala sig

Expertutlåtande handlar inte bara om bra innehåll, det kopplas även samman med förtroendesignaler som Google letar efter. Google vill veta om ert företag går att lita på, om informationen är korrekt och att ni är ett legitimt företag. För att undersöka det letar Googlebot efter tecken på att ni vet vad ni pratar om och inte försöker lura folk. Du kan läsa mer om förtroendesignaler i ett av våra andra inlägg.

Om ni har experter på ert område inhouse, låt dem få ta plats på sajten eller bli citerad. Skriver de egna texter eller kan faktakolla innehållet kan ni använda HTML-taggen rel=”author” för att tagga expertens namn och titel. Det är också förtroendeingivande för läsaren när de ser att ni stödjer era budskap och utbud på expertutlåtande och forskning. Alternativt kan ni intervjua experter eller med experters tillåtelse använda deras ord eller forskning på er sajt för att styrka era argument.

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline arbetar som senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret

Caroline Danielssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *