Har du precis börjat med SEO? Du kanske har kommit så långt att du har hittat vilket sökord du vill optimera mot men vet inte hur? Att hitta dina sökord är ett av de första stegen för att komma igång med sidans sökmotoroptimering. I princip varje sida på sajten har sitt sökord och när du har hittat det som matchar ditt innehåll bäst, är det viktigt att det syns på rätt plats. Det är en fin balansgång mellan optimering och överoptimering. Därför måste du veta hur du optimerar för ett sökord för att få bästa möjliga effekt!
Sökord ska alltid finnas i titel, H1:a och metabeskrivningen
Se till att du lägger till sökordet i sidans titel (den text som syns i webbläsarfliken) och i sidans huvudrubrik. Huvudrubriken ska alltid ha betäckningen <H1> i källkoden.
Metabeskrivningen ger dig möjligheten att skriva några korta meningar om sidan och vad ni erbjuder. Här ska också sökordet finnas med men det går även att inkludera närliggande sökord (mer om det längre ned).
Google är duktig på språk så det är helt okej att böja sökord i plural eller bestämd/obestämd form. Det är viktigare att du skriver grammatiskt korrekt än att använda exakt variant av sökordet.
Vi låtsas att du äger en webbshop som säljer kanelbullar. I det här fallet skulle alltså en av alla varianter nedan passa i titeln, huvudrubriken och i metabeskrivnigen:
- kanelbullar
- kanelbulle
- kanelbullarna
- kanelbullen
Använd olika varianter av sökordet
I brödtext och underrubriker kan du satsa på mer nischade sökord, alltså närliggande varianter till ditt valda sökord. Du vill inte vara för aggressiv och spamma en text med sökordet, därför kan det vara bra att byta ut sökordet mot ett närliggande eller ett mer generellt ord såsom “dem” eller “dessa”. Att ha en del brödtext och underrubriker ska ses som en möjlighet att optimera mot fler sökord!
Google kommer att tolka sökordet “kanelbullar” som huvudsökordet på sidan eftersom den finns med i titel, huvudrubrik och metabeskrivning. Men du kan optimera mot närliggande sökord på samma sida, såsom sökordet “bullar”. Eller så kanske sökord som “kanelgömmor” eller “kanelsnurror” beroende på hur bullarna ser ut.
Undvik aggressiv optimering av sökord (keyword stuffing)
Det finns ingen regel eller formel som säger när ett sökord används för mycket. Det beror på hur texten är uppbyggd, hur mycket text som finns och typ av text.
En enkel men bra metod är att läsa din text högt. Har texten ett bra flöde eller känns det styltigt och upprepande? Ett bra flöde brukar tyda på att du använda sökordet där du behöver men inte överdriver.
Läs exempelvis texten nedan (gärna högt). Kanelbullar är nog det godaste som finns! Det tycker i alla fall vi på kanelbullar.se. Vi älskar doften av kardemumma och smaken av en nybakt kanelbulle med pärlsocker. Våra bullar knådas för hand och vi bakar flera gånger i veckan så att vi alltid kan skicka ut färska, nybakta bullar hem till dig! Vårt recept på dessa smarriga kanelgömmor bygger på generationer av bullbak och bjudningar. Om ni hellre vill grädda bullarna själv och äta dem varma direkt från ugnen, har vi även frysta varianter av våra bullar.
Och vi lovar att inte säga nåt om ni vill imponera och ta äran för dessa goda bakverk!
Läs sedan nästa text högt. Detta är en hastigt skriven text som visar på keyword stuffing, alltså när man använder sökordet på ett överdrivet sätt med hopp om att ranka högre. Resultat brukar bli tvärtom, Google ger din sajt lägre förtroende och sämre ranking eftersom den anser att du försöker manipulera sökresultaten.
Kanelbullar är nog det godaste som finns! Det tycker i alla fall vi på kanelbullar.se. Vi älskar doften av kardemumma och smaken av en nybakt kanelbulle med pärlsocker. Våra kanelbullar knådas för hand och vi bakar flera gånger i veckan så att vi alltid kan skicka ut färska, nybakta kanelbullar hem till dig! Vårt kanelbullerecept på dessa smarriga kanelbullar bygger på generationer av bullbak och bjudningar. Om ni hellre vill grädda kanelbullarna själv och äta kanelbullar varma direkt från ugnen, har vi även frysta varianter av våra kanelbullar.
Och vi lovar att inte säga nåt om ni vill imponera och ta äran för kanelbullarna!
Visst blir man lite less på ordet “kanelbulle” när man läser den andra texten? Den är fullkomligt proppad med sökordet medan den andra försöker använda substitut för att skapa en mer flödande och lättläst text.
Glöm inte att optimera bilder och videos
Om du har bilder eller videoklipp på din sida ska även dessa optimeras. Om bilden föreställer en kanelbulle ska så klart sökordet finnas med i bildens alt-text. Alt-texten beskriver kortfattat vad som finns på bilden. Den är hjälper Google att “förstå” vad bilden föreställer. Det är också alt-texten som synskadade förlitar sig på för att få veta vilken typ av bild det är. Du behöver vanligtvis inte lägga till alt-texter på bilder som endast har dekorativt syfte.
Och har du en video är det bra om videoklippets namn innehåller sökord (om det är relevant till videon så klart!) samt att se över om det finns meta- eller alt-texter som du kan fylla i för videon.
Tipsen ovan kan vi säga lägger grunden för ditt arbete med sökorden. Därefter tillkommer allting mätningar, justeringar och tillägg. Men det är en annan historia för en annan artikel!
Lisen Persson
Hej
Jag tycker det låter intressant och inser att det är viktigt att behärska tekniken. Men jag hittar ingen prislista på era tjänster.
Petra Svennerskog
Hej Lisen! Vi har tyvärr inget prislista på sajten, men du får jättegärna ringa oss på 020-10 00 08 så kan vi prata om det.