Det är dags att hugga tag i lite e-handelsfrågor. I klippet här ovanför snackar vi om hantering av utgångna produkter. En fråga som ofta dyker upp när man pratar SEO med e-handlare.
Ska man lägga sina gamla produkter i en “kyrkogård”, bara ta bort dem, eller redirecta dem? Som vanligt finns det inte ett enda, korrekt, svar på den frågan. Alla sajter är olika, och alla segment har sina egna egenskaper, vilket gör att det är värt att tänka till lite kring just utgångna produkter. Byts ditt sortiment ut helt och hållet två gånger per år är det kanske inte helt optimalt att göra enskilda redirects för varje produkt. Om dina produkter istället uppdateras lite kanske du inte ska spara de gamla i en kyrkogård, och göra det svårare för Google att förstå vilken produkt som är den aktuella.
Titta på klippet här ovanför för att ta del av våra tankar om den här frågan, eller hoppa in på Youtube och titta på klippet där. Passa i så fall också på ett prenumerera på kanalen, så att du inte missar nästa avsnitt.
Tycker du att det saknas svar på någon fråga, maila in den till fraga@brath.se, så tar vi upp den i ett kommande avsnitt.