Mycket kan sägas om effektiviteten av influencer marknadsföring och influencers, men en sak är säker, det är inte alltid som fler följare är bättre. Vi kommer i denna artikel titta på vad många som anlitar influencers gör för fel och vad du bör göra istället. Om du går i tankarna att kontakta en influencer för ett samarbete, borde du läsa detta först.
Vad är egentligen en influencer?
Många som försöker förklara vad en influencer är för något brukar ofta definiera det som “Någon som har många följare”. Jag har även hört personer som kallar sig själva influencers enbart för att de har några tusen följare. Problemet med denna definition är att det inte är följarantalet som är viktigt utan hur många som man faktiskt kan påverka i önskvärd riktning.
En bättre definition av “Influencer” eller influerare om man så vill är:
“En person som kan påverka andra”.
En bra influerare, ur ett marknadsföringsperspektiv är också bra på att påverka sin publik att konvertera.
Det handlar således inte om antalet följare. Följare kan man köpa men ingen kommer att bry sig om vem du är och du kommer aldrig kunna påverka dem till något. Detta innebär således inte att vara en influencer som är värd att betala för att nå ut till sina oengagerade följare.
Vi är alla influencers, lite på samma sätt som vi alla har blivit epidemiologer under det senaste året. Det är något som intresserar oss och ibland sitter det i ryggmärgen att påverka andra att ta beslut. Många gifta par består exempelvis ofta av en mikro influencer och en följare.
Vad bör du tänka på när du ska inleda ett samarbete?
Om du har i åtanke definitionen av vad en influencer (influerare) är, kommer arbetet med att hitta en bra sådan bli mycket enklare. Fokus bör ligga på att hitta ett samarbete med någon som kan påverka sina följare att göra det som går i linje med din målsättning, exempelvis köpa dina produkter.
Istället för att titta enbart på antalet följare som någon har bör du istället titta på andra, mer relevanta data för att ta ett beslut om samarbete.
-
Publiken/följarna
Det är som sagt lätt att stirra sig blind på antalet följare, men här bör man gå ett steg djupare och titta på vilken publik som denne har. Stämmer detta överens med din målgrupp? Hur kommunicerar influencern med sina följare? Är följarna aktiva sådana (finns det engagemang från deras sida?) Etcetera.
Ibland kan det vara bättre att satsa på någon med färre följare som går i linje med vad du och ditt företag vill säga.
-
Tidigare samarbeten
Det kan vara värt att titta efter tidigare samarbeten om det finns några sådana. Om influencern gjort samarbeten med konkurrenter eller för liknande produkter/tjänster så kan detta vara en god idé att analysera. Titta här på det kreativa i hur de arbetar med produkterna i fråga. Gör influencern det lilla extra eller är det bara en enkel bild på produkten med lite text?
Om det känns krystat eller onaturligt så kan detta vara tecken på att den som gör innehållet antingen inte kommit på hur denne ska få in budskapet i sitt innehåll, eller att denne låtit sig styras av företaget som betalar. Inget av dessa är positiva signaler.
Erbjudandet som influencern presenterar måste kännas naturligt och gärna vara en drivande del av storyn. Alltför ofta avbryter samarbetet själva innehållet och då känns det lätt som att man får se en reklamfilm som inte går att skippa.
-
Kan influencern driva konverteringar?
Om ditt mål är att konvertera influencerns publik och bli kunder måste du, tidigt i processen, säkerställa att personen i fråga har så pass mycket inflytande över sin publik att de kan påverka dem att konvertera. Det är inte ovanligt att influencers försöker frångå att visa upp hur mycket försäljning tidigare samarbeten faktiskt har lett till. Detta är något som de borde ha koll på eftersom om deras marknadsföring fungerar skulle kunna använda detta för att övertyga fler kunder om att deras tidigare samarbeten faktiskt lönar sig, utöver att man når ut till X antal människor.
Avslutningsvis
I denna artikel har jag försökt att visa på vad du som företagare bör tänka på när du ska inleda ett samarbete med en influencer. Fokus på denna artikel har dock varit på om du har som målsättning att driva försäljning. Det finns givetvis andra målsättningar som är viktiga. Ur ett SEO-perspektiv kan samarbeten med både stora och små influencers generera länkar, både från deras och andra sajter, vilket kan stärka din sajt i Googles ögon.
Vill du nå ut till en bredare publik så kan det vara en bra idé att söka sig till en influencer med ett högre följarantal, förutsatt att de går i linje med det du står för. Dock får målet om att “nå ut” och “skapa kännedom” inte vara det största fokuset i dina kampanjer. Om dina produkter inte säljer spelar det ingen roll hur känd du eller ditt företag är.