Se till att ditt innehåll inte endast består av en lång text utan har så många ingångar som möjligt – i olika format.
En text är ju först klar när den är publicerad, och det är väldigt skönt att få bocka av en grej på sin todo-list och sedan gå vidare, eller hur? Men bara för att ditt innehåll är färdigskrivet behöver det inte betyda att det är klart. Att ta sig tid att bryta ut viktiga delar ur en text, såsom citat eller viktiga fakta, kan ta tid men ger dig möjligheten att prioritera det absolut viktigaste. Från användarens perspektiv är ALLA olika ingångar guld värda. För du vet inte alltid vad besökaren letar efter när den scrollar genom din hemsida. Använder du några av nedan format och tekniker för att lyfta specifikt innehåll så blir din sida både snyggare och konverterar bättre!
Texten
Här lägger du nog redan en del tid. Att skapa relevant innehåll är en förutsättning för att få goda resultat, men det är smart att låta din text vila en stund för att sedan återgå och se hur du kan lyfta viktiga delar.
Bilden
En styvmoderligt vald bild i toppen på en sida brukar tyvärr vara väldigt vanligt förekommande. Men räcker det? Går det att lägga till fler, mindre bilder längre ned i designen? Gör det!
Faktabox
Att bryta ut delar ur texten till faktaboxar eller kortare sammanfattningar är ett enkelt knep för att få besökaren att stanna kvar längre på sidan. Eller fanns det en historia som du inte fick med? Lyft in den som ”Visste du att…” En utmärkt placering för faktaboxar är i din högerkolumn.
” Från användarens perspektiv är ALLA olika ingångar guld värda.”
Citat
Har du ett citat från någon expert? Att lyfta ett citat ur din text drar både uppmärksamheten till det viktiga i din text och förstärker textens mjuka värden på att bra sätt.
Att använda sig en av en stil som sticker ut är ett sätt för att uppmärksamma något viktigt. Att använda färgad text mitt i ett textblock fungerar fantastiskt om det är något särskilt du vill att besökaren ska ta med sig från innehållet.
Tabellen, modellen och grafen
Tabeller kan vara jobbiga att få till men gör läsningen enklare. Tillsammans med modeller eller grafer kan det beskriva processer eller data väldigt effektivt och överskådligt. Kom ihåg att skriva en bildtext till din tabell som förstärker det besökaren ser.
Punktlista
Att skapa en punktlista med tre till fem prioriterade områden ger läsaren en chans att komma ihåg delar enklare.
Kopiera snabbt ner alla format här
• Bilden
• Faktabox
• Citat
• Färgad text
• Tabeller / diagram
• Bullets
• Siffror
Siffran
Att förstora procentsatser eller andra nyckeltal kan ge både din hjärna och dina ögon det avbrott de behöver.
Call to action (CTA)
Att ha tänkt igenom vad nästa steg är för din besökare är viktigt. Vill du att hen ska kontakta någon, köpa en produkt eller ladda ner en rapport? Oavsett vad det är så visa tydligt hur man går tillväga och var man ska göra det.
En gästpost från Brid
Den här artikeln är skriven av Fredrik Almgren på kommunikationsbyrån Brid, det går att kontakta honom på Fredrik.almgren@bridagency.se.