Blogg & Insikter

Minskat antal duplicerade bilder i Googles bildsök

I dagens artikel informerar vi om varför antalet duplicerade bilder minskat i Googles bildsök, vilka trafikrelaterade problem detta kan leda till, samt vilka åtgärder ni kan vidta om er sajt är drabbad.

För er som vet med er att er sajt historiskt sett drivit en betydande del av sin organiska trafik via Googles bildsök, bör det vara intressant att bli varse om det faktum att Google relativt nyligen lanserat en uppdatering som exkluderar duplicerade bilder ur detta index.

Google twittrar om ett minskat antal duplicerade bilder i Googles bildsök

Anledning är (som alltid) att Google vill förbättra användarupplevelsen för de som Googlar, genom att även fortsättningsvis visa så relevanta bilder som möjligt, samtidigt som de också diversifierar de listningar som presenteras i större utsträckning än innan.

Upplever ni en nedgång av organisk trafik fr.o.m. november 2020 och framåt, kan det alltså bero på denna uppdatering, och något som motiverar att gräva djupare i den förmodade problematiken.

Ett smidigt sätt för att få en snabb överblick om hur det ligger till är att använda sig av resultat-rapporten i Google Search Console.

Kontrollera trafik för bildsök i Google Search Console

Kom ihåg att växla söktyp från ”Webb” till ”Bild” och att ställa in en vettig datumintervall.

Växla söktyp och datumintervall i Google Search Console

Så här kan det sedan se ut i graf-form om ni drabbats av ovanstående problematik.

Minskning av trafik från bildsök i Google Search Console

På grafen ovan kan man klart och tydligt se att trafik från bildsök minskat sedan slutet av november till slutet av december, för att därefter ligga kvar på den lägre nivån. Självfallet kan tappet även vara säsongbetonat, vilket gör att ni även bör göra jämförelser och leta efter avvikelser gentemot andra stadiga perioder tidigare under året, samt med samma period föregående år.

Vad bör man göra om en sajt är drabbad?

Visar det sig vid era kontroller att organisk trafik från bildsöket faktiskt minskat drastiskt är vårt råd till er att om möjligt uppdatera era nuvarande bilder på sajten genom att ersätta dessa med helt nya, för att på så vis säkerställa att var och en är unik i sitt slag.

Förhoppningsvis kommer denna insats att vara nog för att återta den förlorade trafiken, och vem vet… kanske når ni till och med nå nya rekordnivåer!

(OBS! Glöm heller inte att bildoptimera vid implementationen av era nytagna bilder, exempelvis genom att använda er av beskrivande formuleringar som inkluderar det primära sökordet som ni vill synas på i både bild-fil som alt-tagg.)

Martin Ek

SEO-analytiker

Martin arbetar som SEO-analytiker på Örnsköldsvikskontoret

Martin Eks profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *