Blogg & Insikter

Så hanterar Google kommentarer på din blogg

Den som bloggar vet med sig hur kul det känns när någon tar sig tid att kommentera ens inlägg. Det få bloggare känner till är att Google räknar kommentarer som del av innehållet på sidan i fråga. Vi ska i denna artikel bena ut hur Google hanterar bloggkommentarer och hur man bör arbeta med sin blogg för att dra nytta av kommentarsfältet.

Hur hanterar Google bloggkommentarer?

Det kommer kanske som en nyhet för många att Google faktiskt tar hänsyn till kommentarer på ett blogginlägg. Google ser nämligen kommentarer som en del av innehållet, även om de kan skilja på vad som är skrivet i själva inlägget och vad som är kommentarer, då dessa hanteras lite annorlunda.

För den som bloggar kan det säkert uppfattas som konstigt att ens inlägg kan bli bedömda av Google utifrån vad andra kommenterar. Det faller sig dock ganska naturligt att Google, som har ett stort fokus på användarvänlighet, vill säkerställa att man skickar trafik till de sidor där man uppfattar att användare tycker om det som skrivs.

Sanningen är den att många plattformar, som YouTube, Facebook och Instagram använder sig av kommentarer, gilla-markeringar och andra signaler för att urskilja om innehållet är bra eller inte. Vi ska dock vara tydliga med att det är långt ifrån den enda faktorn som har betydelse för om ett inlägg ska ranka eller inte.

I Googles SEO Office Hours (från 5:e februari) fick Googles John Mueller frågan om huruvida rankingen på blogginlägg kan komma att påverkas om man väljer att radera kommentarerna i fråga. Svaret visade sig vara att raderandet av kommentarer, i vissa fall, faktiskt kan ha en inverkan på sidornas ranking och trafik.

Förklaringen till detta uppgavs vara att det finns tillfällen där en indexerad kommentar genererar trafik och skapar värde för sidan i fråga. Om dessa kommentarer då tas bort kommer även sökordet som rankade, att falla bort. Det kan därför vara svårt att på förhand avgöra vilka kommentarer som är av värde, förutsatt att de inte är intetsägande spam-kommentarer.

Ytterligare något intressant som nämndes, var att även antalet kommentarer verkar spela roll. Utan att överanalysera Mueller alltför mycket, så var hans exakta ord som följer:

So that’s something where, depending on the type of comments that you have there, the amount of comments that you have, it can be the case that they provide significant value to your pages, and they can be a source of additional information about your pages, but it’s not always the case.

Att antalet kommentarer har betydelse är förmodligen ingen slump heller. Det är mycket möjligt att Google, likt de andra plattformarna, använder kommentarsfältet som en del i arbetet med att utröna huruvida innehållet på en sida uppfattas av läsarna eller inte. Om merparten av kommentarerna är av negativ karaktär och innehåller ord om att texten skulle vara felaktig eller stötande, är det inte omöjligt att Google tar hänsyn till detta när de bedömer sidan i fråga. Antalet interaktioner kan således ses som signaler till Google, huruvida innehållet engagerar läsarna eller ej. Ju mer engagemang desto bättre, oftast i alla fall.

Så skapar du rätt förutsättningar för bra kommentarsfält

Eftersom Google hanterar kommentarsfältet som en del av ditt innehåll, så gäller det att försöka skapa bra förutsättningar för kommentarer. Vi tänkte därför ta upp några tips på hur du kan lägga grunden för att ditt kommentarsfält, ska bli så fördelaktigt som möjligt.

  • Gör det lätt för användare att kommentera

Försök att ta bort eventuella hinder som kan göra det jobbigt eller komplicerat att kommentera på dina inlägg. Gör det därför så enkelt som möjligt att kommentera, utan att någon behöver lämna sin kontaktinformation eller captcha (robotfilter). Det kan vara en god idé att välja att godkänna kommentarer innan de publiceras på din blogg. Då Google kan se och även indexerar kommentarerna i fråga, så kommer det spara mycket huvudvärk om man kan sålla bort spam och andra påhopp från kommentarsfältet. Man bör dock acceptera så många kommentarer som möjligt, då det kan uppfattas som positiva signaler om det kommenteras mycket.

  • Svara alltid på kommentarer

Att svara på kommentarer kan vara en självklarhet för många men inte alla. Kommentatarsfältet bör vara en dialog mellan dig och dina läsare. Om det syns att du svarar på dina läsares kommentarer kommer detta att trigga andra att kommentera också. Ditt kommentarsfält får inte bli en envägskommunikation med obesvarade frågor och återkopplingar.

  • Skriv innehåll som bjuder in till kommentarer

Ofta blir de mest kommenterade inläggen på en blogg, de ämnen som orsakat dispyter mellan författaren och läsarna, eller mellan olika läsare. Man bör dock ha i åtanke att skriva innehåll som bjuder in till diskussion eller synpunkter. Detta kan man göra genom att uppmana sina läsare att lämna en kommentar eller ännu bättre ställa en fråga till sina läsare. Man måste dock göra vissa avvägningar här, så att känsliga bloggämnen inte spårar ut helt. Skriv innehåll efter målgrupp helt enkelt.

  • Visa “senaste kommentarer” i sidofältet på sidan

För mindre bloggar vars inlägg inte fått så många kommentarer än, men ändå några, kan man implementera ett sidofält där man visar “Senaste Kommentarer”. På detta sätt kan man mer styra användare in på de inlägg som faktiskt har fått kommentarer. Många av de som läser är ofta lika nyfikna på vad andra säger om artikeln.

  • Kommentera aktivt på andras bloggar

Om man är helt ny som bloggare kan det vara en god idé att kommentera andras bloggar och forum själv först. Det är inte ovanligt att se andra bloggare i samma nisch kommentera på varandras inlägg. Detta leder nödvändigtvis inte till fler kommentarer, men det kan hjälpa dig att knyta kontakter med andra bloggare med samma intresse.

Avslutande reflektioner

Vi har i denna artikel försökt förklara hur man bör tänka kring sitt kommentarsfält på sin blogg. Ett bra kommentarsfält bör skapa en känsla av gemenskap och att de som kommenterar även är med och deltar i konversationen. Detta kan till och med leda till fler delningar och även fler länkar.
Att innehåll kan påverkas rankingmässigt av kommentarer, kan för många säkert låta lite skrämmande, men det bör istället sporra bloggare att producera innehåll som tas emot positivt av sina läsare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *