Den stora snackisen i SEO-världen denna vecka har varit de dokument som påstår sig ge en inblick i Googles algoritm. För oss som arbetar med SEO är detta förstås hyperintressant då vi dedikerar en stor del av våra liv att förstå hur Googles sök fungerar Vi kommer därför nedan gå igenom vad det är som hänt, vad de läckta dokumenten säger och huruvida detta går att lita på eller inte.
Detta har hänt
Den 5:e mars mottog Rand Fishkin (SparkToro) ett mail från en då anonym person som påstod sig ha fått tillgång till läckta dokument från insidan av Google Search. Personen som delade dessa läckta dokument, Erfan Azimi (EA Eagle Digital) har ingen direkt koppling till Google men kunde visa mer än 2 500 sidor med API-dokumentation som innehåller över 14 000 attribut (API-funktioner) som ser ut att komma från Googles interna ”Content API Warehouse”.
Rand Fishkin har fått de läckta dokumenten “bekräftade” från tidigare Google-anställda. Värt att känna till är dock att “bekräftade” i detta fall innebär att före detta anställda hos Google sagt att koden ser legitim ut och att det definitivt ser ut att vara ett Google API.
Vad innehåller då de läckta dokumenten från Google?
Google är mycket hemlighetsfulla kring sin algoritm och det har sagts genom åren att ingen, inte ens de som arbetar hos Google, har full förståelse för hur algoritmen fungerar. Google går även med jämna mellanrum ut och försöker förklara hur man som sajtägare ska förhålla sig till Googles sökmotor, vilket inte alltid stämmer med den verklighet vi SEO-specialister lever i.
De läckta dokumenten visar dock en annan bild av Googles algoritm än den som förmedlas i Googles egna kanaler. Vi tänkte därför nedan sammanfatta de viktigaste slutsatserna som framkommer i dokumenten.
- Det är oklart hur rankingfaktorer vägs mot varandra, men de bekräftas existera i Googles algoritm
- Innehåll kan nedgraderas av flera anledningar:
- felaktiga/manipulerade länkar
- exakt matchande domäner
- missnöjda användare (baserat på användardata)
- pornografi
- Länkar är fortfarande viktiga för ranking och PageRank är aktuellt och aktivt.
- Google använder något som kallas “sajt auktoritet” för att bedöma webbplatser.
- Användardata, särskilt klickfrekvens, påverkar rankningen. (Google skiljer exempelvis på bra och dåliga klick).
- Innehållets färskhet är viktigt för Google.
- Meta-titlar är fortfarande relevanta för ranking.
- Data från Googles Chrome-webbläsare används för ranking
- Författarskap beaktas av Google.
- Stor vikt fästs vid varumärkeskännedom. (Välkända varumärken utanför Google Search har en fördel).
Som ni märker motsäger sig denna information sådant som Google själva har sagt genom åren. Saker som att de inte använder klick som en rankingfaktor, att det inte finns en så kallad “sandbox” där straffade sajter hamnar och att det inte finns något som motsvarande “Domain authority” hos Google.
Går dokumenten att lita på och vad säger Google?
I skrivande stund har Google inte kommenterat något om läckan. Det är viktigt att ha i åtanke att det inte heller finns några bevis för att det handlar om en läcka från Google Search. Dokumenten antyder att det kan handla om ”ett externt API för att bygga ett dokumentlager som namnet antyder” och inte på något sätt relaterat till hur webbplatser rankas i Google Search.
Just nu sitter en stor del av SEO-världen och testar sig fram för att se om det ligger någon sanning i de läckta dokumenten.
Eftersom Google varken bekräftat eller dementerat dokumentens äkthet kommer det mest troligt fortsatt vara oklart huruvida det som står i dokumenten är sant eller inte.