Blogg & Insikter

Organiska sökresultat kommer till Google Shopping

Ni har alla sett fliken för shopping på Google, där man får produktannonser serverat på silverfat. Tidigare har dessa annonser endast varit tillgängliga för dem som köper shoppingannonser via Google Ads. Men nu har tiderna förändras!

Google släpper in organisk trafik i Shopping-fliken

Google har gått ut med information att framöver kommer Shopping-fliken innehålla gratis, organiska produktresultat. Faktum är att i slutändan kommer nog majoriteten av produkterna komma från organiska resultat.

Bill Ready, högsta hönset på Google Commerce, skrev i ett eget blogginlägg att de länge haft planer på göra det här, men i och med coronakrisen kände de att det blev viktigt att påskynda processen.

Shopping-fliken ger företagare chansen att nå ut till miljontals besökare. För mindre butiker är det en möjlighet att nå en mycket större publik. Och för besökare innebär förändringen att de får se ett större utbud, mer variation och ett organisk resultat istället för ett köpt sådant.

Köpta shoppingannonser kommer, enligt Googles utsago, fortfarande att finnas men får reserverad plats i toppen och botten av sidorna. Med andra ord blir Shopping-fliken mer lik det vanliga sökresultatet med annonser överst och underst. Kärnan i fliken för shopping kommer att vara produkter som Google anser passar sökintentionen och från sajter som Google anser borde få synas där (såsom sökoptimerade sajter).

Shopping-fliken togs över av de största

Något som säkerligen fått Google att tillåta gratisresultat är att produkterna i Shopping-fliken togs över av de största företagen, de som hade råd att hela tiden synas på förstasidan. I USA har Amazon dominerat onlinemarknaden och i Sverige ser vi också stora, igenkännbara märken och företag.

Googles grundidé är att visa resultat som matchar sökintentionen bäst och det bästa som finns där ute. Den bästa varan behöver inte komma från de som har råd att synas mest.

Ni har tid på er att börja synas i Shopping-fliken

Den här förändringen är helt ny och som med de flesta uppdateringar och förändringar på Google kommer det att implementeras i USA först. Bill Ready säger att de satsar på att implementationen är världstäckande innan året är slut. Mer information kommer säkert under sommar och höst.

Skaffa ett konto på Google Merchant Center idag

En av sakerna du borde ordna redan nu är att skapa ett konto på Google Merchant Center. Det är där du laddar upp data om dina produkter och det är genom Merchant Center som Google kan hämta information för att visa i sökresultaten. Google samarbetar också med WooCommerce, Shopify & BigCommerce för att underlätta för företagare att hantera produkter online.

Merchant Center är även bra för det organiska sökresultaten eftersom Google kan använda informationen i exempelvis Google Bildsök. Så om du inte redan har ett konto där, är det dags att skaffa det!

När produktinformationen finns i Merchant Center får Google information om dina produkter, reavaror och nya produkter i realtid. Annars har vi bara kunnat förlita oss på strukturerad data men det upptäcker bara Google när de spindlar din sajt. Med Merchant Center får de informationen direkt!

Caroline Danielsson

Head of SEO

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och även vår Head of SEO.

Caroline Danielssons profilsida

27 april, 2020

2 kommentarer

    Jag är verkligen ingen expert på Google Shopping, men om jag förstått saken rätt kommer organiska shoppingresultat inte att visas bland shoppingannonserna i det organiska söket (den “vanliga” söksidan). Och det är väl där de flesta kollar när de googlar?

    Svara

    Nej, de kommer mycket riktigt visas under shopping-fliken och det är sannolikt ganska många färre som tittar där än i de vanliga organiska sökresultaten.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *