Google rullar ut “rich results”-rapport för produkter i Search Console

Mycket händer på Google Search Console-fronten. Man har tidigare kunnat läsa i bloggen om Googles hastighetsrapport. Google meddelande nyligen att man nu rullar ut ytterligare en rapport för i Search Console, nämligen en rapport för “rich results” för produkter. Denna artikel kommer förklara vad detta innebär för sajtägare och hur man kan använda den nya “rich results”-rapporten för att analysera data. För att lättare förstå terminologin inleder vi med att förklara vad innebörden av “rich results” är.

Vad är “rich results”?

“Rich results” är den extra information som en användare får direkt på Googles sökresultatsida. “Rich results” är information som går bortom den klickbara länken och meta description. Detta innefattar bland annat bilder, recensionsbetyg, lagerstatus och annan matnyttig information som användarna kan ta del av.

Då Googles nya rapport har sitt fokus på produkter tänkte vi visa några exempel på just “rich results” för produkter, för att man ska få en tydlig bild på vad vi menar när vi pratar om “rich results”.
Det första exemplet är ett av de mest vanliga användningsområdena för ”rich results” på Googles resultatsida.

Rich result exempel

Ett annat exempel för “rich results” för produkter hämtar vi från Googles bildsök. Noterbart för bildsök är att lagertillgång oftare syns här än på sökresultatsidan.

Rich results i bildsök

För att öka chansen till en “rich result” bör man tagga upp sina sidor med strukturerad data, då detta förbättrar Googles möjligheter att förstå och tolka innehållet på sajten. Det är dock ingen garanti att resultatet blir en uppmärkning med “rich results”, bara för att man implementerar strukturerad data. Ni kan läsa mer om hur man implementerar detta i vårt blogginlägg om just strukturerad data.

Vad innebär “rich results” för produkter i Google Search Console

Om man har taggat upp sina produkter med strukturerad data kan man genom den nya rapporten få tillgång till statistiken för dessa produkter och hur de presterar.

Google skriver själva att:

“Website owners need to understand the impact of these rich results. The Google Search Console Performance report provides key metrics like clicks and impressions to help webmasters understand and optimize the performance of their website results on Google Search. These metrics can further be segmented by device, geography and queries.”

Med hjälp av rapporten kan man se antalet klick, exponeringar, klickfrekvens och genomsnittlig position som dina produkter med “rich results” har fått. Man kan, som Google säger ovan, även segmentera på vilken enhet som använts, varifrån besökaren kommer samt sökfrågan.

Rapporten för “rich results” ser ut på följande sätt:

Exempel på rich results rapport

Hur hittar man till den nya rapporten?

Att hitta till den nya rapporten kan vara knepigt om man inte är bekant med Google Search Console. För att navigera sig till rapporten behöver man först logga in på GSC, gå till “Resultat” i menyn, sedan välja “Visningssätt i sökresultaten” och slutligen klicka på “Produktresultat”

Notera här att om man precis märkt upp sina produkter med strukturerad data kan det ta upp till några veckor innan Google har noterat detta. Att implementera strukturerad data är, som tidigare sagt, inte en garanti för att Google belönar ens arbete med “rich results”. Om man vill testa om sina produkter är optimerade för “rich results” kan man göra detta i Googles testverktyg för “rich results”

Avslutande kommentarer

Det är alltid spännande när Google lanserar nya sätt att förstå kunder på. För oss som arbetar med sökmotoroptimering är rapporten extra intressant då vi nu lättare kommer att kunna ta reda på om en “rich results” bidrar till högre klickfrekvens eller lägre, då mer information till potentiella besökare kan både hjälpa och stjälpa.
Vi är övertygade om att klickfrekvensen ökar för en sida som kan visa upp positiva produktrecensioner och att varan är i lager, samtidigt som det säkerligen påverkar klickfrekvensen negativt om varan inte finns i lager för tillfället.
Vi hoppas att Google såklart fortsätter att utveckla både denna rapport och kommande rapporter, så att sajtägare kan få ännu mer klarhet i hur ens arbete med sin sajt går.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *