SEO 2020 – Fall inte för konsulternas fåfänga

Sökmotoroptimering, eller som vi hellre säger numer, SEO, utvecklas snabbt. Inte så snabbt som många tror däremot och därför skulle vi vilja ge en andra åsikt om hur SEO bör se ut 2020 om du vill lyckas ordentligt i sökresultaten.

Expertis, Auktoritet och Förtroende är vad alla i ekokammaren som är SEO-branschen pratat om det senaste året. På Engelska EAT (Expertise, Authority, Trust). Idéerna kommer från Googles personal och är någon sorts riktlinje för vad de vill visa i sökresultaten. Är avsändaren till den här bloggposten en expert på sitt område? Då vill Google att den syns bra.

En annan snackis är Googles AI-satsningar, man låter artificiell intelligens komma till tals när sökresultaten ska ordnas. Det här är inte direkt nytt utan Google har varit och sniffat på självlärande algoritmer (för det är vad det handlar om här) under en längre period. Både Panda och Pingvin som har ett antal år på nacken är självlärande.

Vänta med att jaga dessa

Visserligen är det så att expertis på sitt ämne alltid är bra och visst är det så att auktoritet kommer ge dig en skjuts. Och, naturligtvis är det så att det kommer påverkan från AI i sökresultaten, framförallt på de riktigt impopulära sökorden.

Det är nästan aldrig här du ska lägga ditt fokus däremot. Nästan alla andra har Mycket lägre hängande frukt att ta tag i.

Om du ska vinna EAT-spelet är det enklaste sättet att vara en känd läkare. En medicinexamen från ett bra universitet och några hundra TV-framträdanden så kan du mycket riktigt förbättra dina positioner. I 99% av alla uppdrag vi får så finns det mycket lägre hängande frukt. Ofta kan en förändring av rubriken på en sida ge samma resultat (åtminstone i sökresultaten) som tusentals ångestfyllda timmar av tentaplugg.

När du ändå inte har unik text eller om rubrikerna inte har rätt sökord nämnt så är det här i det närmaste meningslöst.

Vad ska du göra 2020?

Det finns en rad hinder som för många börjat närma sig ytan igen senaste året. Jag skulle därför hellre vilja lyfta ett antal varningar. Det första är indexering.

Sabba inte din indexering

Av någon anledning har det börjat byggas sajter på sätt som Google inte klarar indexera igen. Många hade kanske trott att det var något som hände i det förflutna med Frames, Flash och Javascript men det är vanligare än man kan tro.

En hel del Javascript-ramverk har dykt upp på senaste tiden och det enda de har gemensamt är att de sabbar din SEO. Jag är fullt medveten om att Google säger att de kan indexera Javascript men det är lite som att jag skulle säga att jag kan spela hockey. Jag kan stå på skridskor och jag känner igen en klubba. Några mål i NHL blir det däremot inte.

Panda inte till det

Många verkar idag ha glömt bort Panda och det är förenat med livsfara. Det är så lätt att lägga till några fler landningssidor genom att sortera om sitt innehåll. Visst kan vi väl lägga den här produkten i några fler kategorier och det börjar ramla in trafik även på de sökorden?

Ja, det är mycket riktigt så, det går att sortera sitt innehåll om och om igen och det går att ta positioner även med duplicerat innehåll. Det går till en viss gräns däremot och den gränsen verkar nästan ingen känna till. Var mycket försiktig när du lägger till ”onödiga” sidor på din sajt annars har du en panda bakom hörnet.

Dunka inte allt för skräpiga länkar

De senaste åren har Google varit försiktigare med åtgärder där de tycker det är en spammig länkprofil. Det har gjort att många färskare sökmotoroptimerare är aggressivare än de äldre, de har helt enkelt inte sett hur hårt Google kan slå när de slår. Visst är det så att du kan pressa fram lite positioner genom att länka från en text om hundsjukhus till en motorcykelsajt, eller från en artikel om att åka motorcykel med tips om att du ska göra det med ett paraply med tryck. Det är inte långsiktigt hållbart däremot. (Båda är exempel vi sett).

Om du bara har en handfull års erfarenhet är du kanske inte medveten om att de som bygger länkar så mycket väl kan sätta SAMTLIGA sina kunder i filter som inte går att ta sig ur med lätthet.

Sammanfattning

Som slutord skulle jag vilja skicka med dig att det fortfarande är hederlig SEO som gäller, även om det händer mycket nytt. Det är så oerhört lätt för sökmotoroptimerare att fastna i shiny object syndrome, så pass att jag varnade för det redan 2011.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *