SEO är inte en mjuk vetenskap

Ett vanligt missförstånd som får mig att tappa fattningen är ninjastatus på sökmotoroptimerare. Att hantera en algoritm är inte meditation, det är inte att kasta kaststjärnor och det är inte ens magi-relaterat alls. Inga trollspön eller stavar viftas någonsin.

Ärligt talat lärde jag mig inte särskilt mycket på det civilingenjörsprogram jag ett tag deltog i på universitetet men jag lärde mig i alla fall en sak. Hur man fuskar i datorspel. Eller åtminstone att maximera effekten av det man gör. Alla spelare i alla datorspel var AI (jag har riktigt svårt att acceptera den termen för något så korkat). Google är samma typ av motståndare och kommer reagera likadant varje gång den får samma stimuli. Det är så det fungerar!

Hur många gånger har man inte varit på en konferens och lyssnat på någon Guru-ninja-anarkist prata ihjäl en om nästa skinande sak, med stöd från både sagor och något som han som läser av elmätaren hemma sagt. Jag tror allvarligt jag hört följande fler gånger än jag hört något om riktig SEO:

Skapa fantastiskt innehåll så kommer det få den position som det förtjänar, sociala medier är den viktigaste faktorn inom SEO idag och man kan inte ranka en sajt med bara länkar.

Var kommer alla dessa myter från? Visst är det så att Google själva startar en massa rykten, men kom igen, testar du aldrig någonting själv? Det är visserligen så att det är svårt att testa i en så ombytlig miljö men att bara hitta på hur SEO går till är inte vägen framåt.

Kommentarer

  1. Amen, broder!

    Dette har jeg alltid ment, og erfart. SEO-bransjen er vel en av de mest cowboylignende bransjene som finnes fremdeles. Kanskje med unntak av ICO-bransjen innen kryptovalutaer – der var det fullstendig galskap til det kollapset.

    Google bruker veldig aktivt sine ansatte som ikke har særlig greie på tekniske detaljer til å spre de mest usannsynlige løgnene deres. Jeg kjenner godt flere av de som jobber der, og det er utrolig hva de serverer av ”sannheter”. Jeg må stadig forklare til de hva som er hva, og det er jo litt trist at en jeg kjenner som jobber med storkunder i Midt-Østen hos Google må ringe meg og sjekke før han gir anbefalinger til sine kunder. Google burde jo hatt denne kunnskapen internt, men det har de tydeligvis ikke.

    Fakta er at SEO-bransjen fremdeles består av cowboy-selgere mer enn folk som gidder eller forstår hvordan man forsker på hva som hjelper og ikke hjelper. Forskning innen SEO er jo ikke særlig morsomt, og ikke er det alt for lett heller. Så da er det lettere å lese om hva disse guruene har å fortelle, og så servere dette som fakta.

    For min egen del er det langsiktige forskningsprosjekter som er mest interessant å drive med når det gjelder SEO, men det er sjelden man har kunder som er villige til å betale for denne kunnskapen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *