Blogg & Insikter

SEO-verktyg du kan använda gratis

Precis som i många andra branscher så behöver man i någon utsträckning verktyg för att utföra sitt jobb. Det finns en uppsjö av SEO-verktyg att välja mellan och de kan vara ganska dyra. Just därför tänkte vi dela med oss av några tips på verktyg du kan helt eller delvis nyttja kostnadsfritt. 

Flera av dessa känner du säkerligen till om du är bekant med SEO, men eftersom att denna artikel även riktar sig till dig som är ny så kommer vi att inkludera så många som möjligt. 

Börja med dessa

Vi börjar med de mest fundamentala verktygen och vad vi anser att alla som vill ha någon form av insyn i hur en sajt presterar borde ha. Googles egna verktyg som båda är helt gratis att använda. 

Google Analytics

Google Analytics är kanske det mest välkända verktyget på denna lista. Detta kraftfulla verktyg hjälper dig att övervaka trafik, beteende och konverteringsdata för din sajt. Genom att förstå hur besökare interagerar med ditt innehåll, kan du göra datadrivna beslut för att förbättra ditt innehåll och därmed jobba i rätt riktning. 

Google Analytics

Google Search Console

Google Search Console är ett annat nyckelverktyg från Google som erbjuder insikter om hur Google ser din sajt. Det hjälper dig att identifiera tekniska problem, övervaka sökprestanda, och förstå vilka sökfrågor som driver trafik till din sajt.

SEO-verktyg med gratisversioner

Som vi nämnde i inledningen så är majoriteten av verktygen som kan bistå med mer data och djupare insikter oftast betalda. Det alla inte har koll på är att vissa av dessa går att använda kostnadsfritt, om än med begränsad funktionalitet. 

Ahrefs Webmaster Tools

Ahrefs är ett populärt verktyg inom SEO som erbjuder omfattande funktioner för att analysera och optimera din sajt. Med sin gratisversion ger Ahrefs användare möjligheten att få en grundläggande inblick i sin sajts prestanda och hur den står sig mot konkurrenter.

Ahrefs

Med Ahrefs gratisversion kan du få insikt i SEO-metrics såsom domänens auktoritet (DR), antal inlänkar och organisk söktrafik. Du kan också se vilka sökord som din sajt rankar för och även få en översikt över sökvolymen för sökorden i fråga.

En annan användbar funktion i Ahrefs gratisversion är möjligheten att utföra en “site audit” eller “hälsocheck” för att upptäcka tekniska problem på din sajt. Detta hjälper till att förbättra sajtens prestanda och synlighet i sökmotorerna. Du kan även ställa in så att Ahrefs crawlar din sajt enligt schema, t.ex varje söndag och du blir då serverad en ny hälsocheck varje vecka. 

Även om Ahrefs gratisversion har sina begränsningar i jämförelse med den betalda versionen, ger den användbara insikter och verktyg för att hjälpa dig komma igång med din optimering. Det är ett bra verktyg för att få en grundläggande förståelse för din sajt och konkurrensen, utan att behöva investera i en betald prenumeration.

Det ska även tilläggas att SEMrush erbjuder ett liknande upplägg som kan vara värt att kolla in. 

Screaming Frog

Screaming Frog är en crawler som kan söka igenom din sajt och hitta tekniska problem som kanske annars inte syns på ytan och som definitivt är betydligt mer tidskrävande att hitta på stor skala utan verktyg. 

Begränsningar

Gratisversionen av Screaming Frog kommer givetvis med sina begränsningar, men är fortfarande väldigt användbar. Vi tänker att det är bäst att riva av plåstret direkt – den största nackdelen med denna gratisversion är att den endast kommer att crawla 500 URL:er. Detta kan bli ett problem för dig som vill analysera sajter med mer än 500 sidor, vilket inte är speciellt ovanligt. Är din sajt mindre än så kan du komma långt med gratisversionen.

Vad kan du göra med gratisversionen av Screaming Frog?

Något som är väldigt användbart är möjligheten att kunna analysera titlar, rubriker och metabeskrivningar för varje URL. Detta kommer väl till pass när du vill få en övergripande bild av sajten inför en sökordsanalys, exempelvis. Utöver detta så kan du hitta duplicerade sidor, hitta redirects, brutna länkar och se statuskoder på URL-basis. Med andra ord så kan du ha stor användning för detta verktyg vid en mer teknisk analys. 

Link Intersection (domainstats.com)

Link Intersection är ett enkelt verktyg som kan hjälpa dig att hitta länkmöjligheter. Du använder verktyget genom att mata in ett antal konkurrenter och sedan din egen sajt, sen plockar verktyget fram en lista på sajter som länkar till dina konkurrenter, men inte till dig. Du får alltså en lista med relevanta sajter där det kan vara intressant för dig att försöka få en länk till din egen sajt. Använder du verktyget gratis så är du begränsad till 10 krediter per dag. För varje konkurrent du matar in i en sökning så förbrukas en kredit. Länk till verktyget hittar du här.

Helt gratis SEO-verktyg

Google SERP Snippet Optimization Tool

SERPsim är ett väldigt simpelt men användbart verktyg som dessutom är helt gratis att använda, helt utan hake. Vad har man det då till? Det enkla svaret är att det används för att mäta längden på titel, URL och metabeskrivning. 

 

Google SERP Snippet Optimization Tool

Detta är användbart när du vill kolla om en titel eller metabeskrivning är för lång (eller för kort). Du matar helt enkelt in ditt mästerverk till titel eller metabeskrivning i verktyget och får en förhandsgranskning som simulerar hur det hade sett ut i sökresultatet. 

PageSpeed Insights

Pagespeed Insights är ett helt gratis verktyg för att mäta och analysera sajtens prestanda och hastighet. Det ger dig insikter om hur snabbt din sajt laddar och identifierar områden där förbättringar kan göras. Med andra ord så är det ett användbart verktyg när du vill fokusera på saker som påverkar användarupplevelsen, till exempel kumulativa layoutförskjutningar.

Genom att mata in URL:en till en sida kan du få en poäng på en skala från 0 till 100 där högre poäng indikerar bättre prestanda. Det görs då en analys som ger detaljerad information om olika faktorer som påverkar sidans hastighet, inklusive komprimering av bilder, cachning, minifiering av filer och hantering av resurser. Detta kan man i första hand kolla i Google Search Console, men om man inte har tillgång till det eller vill kolla på konkurrenter så kan PageSpeed Insights vara ett alternativ. 

Hoppas du hittade något användbart!

Det är inte helt lätt att välja mellan alla verktyg som finns tillgängliga idag. Det är inte heller lättare att hitta något vettigt bland de kostnadsfria alternativen. Med det sagt så hoppas vi att du hittade något nytt till din verktygslåda som inte behöver kosta skjortan!

Jonas Jonsson

SEO-analytiker

Jonas är en av våra SEO-analytiker som jobbar på Örnsköldsvikskontoret

Jonas Jonssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *