Du har kommit till insikten att du vill sälja med hjälp av Google. Det är ett smart, långsiktigt och ekonomiskt genomtänkt val. Det återstår ett antal frågor du måste svara på för att komma framåt på rätt sätt däremot.
Marknadsföring och försäljning i sökmotorer är smart. Frågan är bara hur du ska närma dig ämnet. Vi ska gå igenom några av de vanliga frågeställningarna och några fallgropar som finns längs vägen till en lyckad satsning i sökresultaten.
Annonsera eller optimera?
En av de frågor jag svarar allra oftast på är om man ska lägga sin budget på sökmotoroptimering eller sökmotorannonsering. Är det SEO eller Google Ads som är svaret?
Min bestämda åsikt är att man ska göra båda. De fyller olika funktion och går båda att få direktavkastning på, det betyder att kanalen kommer driva försäljning på ett sådant sätt att marknadsföringen betalar för sig själv. Om du lägger 1000 kronor om dagen på Google Ads och vet att du får tillbaka pengarna med lite över när allt är betalt, då finns ingen anledning att stoppa detta utan all anledning att öka till dess det inte går att öka mer. Sökmotoroptimering å andra sidan tenderar att ge enorma värden för liten instoppad slant, det är bara det att det tar lite längre tid. Det är inte konstigt att få tillbaka tio gånger pengarna på SEO, eller långt mer än det.
Min webbyrå säger att SEO ingår i sajten
Beroende på hur man ser det är detta nog sant. En viktig del av SEO är en tekniskt välbyggd sajt. Det är inte hela jobbet däremot, på samma sätt som att man har en logga inte betyder att man är ett ess på marknadsföring. Det är bra att ha en logga, det i sig kommer inte generera försäljning. SEO sträcker sig långt utanför en välbyggd sajt, en aspekt är till exempel att välja vilka sökord som finns på vilka sidor, en annan är auktoritet i sajten, kommer webbyrån leverera detta?
Vilken avdelning ansvarar för sökmotormarknadsföringen?
Om du har glädjen att vara på ett företag som är tillräckligt stort för att det ska vara svårt att veta vem som ska äga frågan kan det ibland uppstå några kniviga situationer. Annonsering brukar vanligtvis landa rätt, det är antingen marknad eller försäljning som äger det. SEO är ibland svårare och ofta kan det landa på någon form av utveckling/IT, kanske tillsammans med marknad. Visst är det så att man ofta kommer behöva någon form av utveckling under arbetets gång men min personliga syn är att det inte är där projektet ska ägas. Det är hos den som äger frågan om ökad försäljning eller tillväxt som ska äga SEO. Det kan betyda att frågan behöver klättra ganska högt upp i hierarkin men det brukar vara de gångerna resultatet blir bäst.
När ska jag sätta igång med SEO?
Med väldigt få undantag är svaret genast. Det spelar ingen roll om du ska bygga en ny sajt om sju månader eller om ni ska göra en storsatsning på video imorgon. Du vill att din SEO kommer på plats så snart som möjligt. Dels för att det är en långsam process, dels för att du vill dra full nytta av SEO i alla dina övriga marknadssatsningar. Detta är särskilt sant om du ska bygga en ny sajt, det bästa är att få med SEO redan i planeringsstadiet hellre än att lägga till det efteråt. Det går förstås också att lösa men då får man rätta till saker som inte blivit optimalt snarare än att bygga en ny sajt som är redo för att vinna i sökresultaten.