Blogg & Insikter

Då ska du skriva mer innehåll – SEO-kliniken

Sajten i dagens SEO-klinik har en ovanlig sits, det är en enda sida på sajten som rankar bra i Googles sökresultat, bättre än hela resten av sajten.

I veckans SEO-klinik går Aaron igenom Corecosmetic.com, en sajt där det blir tydligt hur innehåll och positioner i sökresultaten hör ihop. Corecosmetic säljer egna produkter under ett eget varumärke med fokus på naturliga produkter och naturliga mineralprodukter inom make up.

För att få en djupare förståelse för en sajt som den här börjar vi ofta i att analysera hur den syns i sökresultaten idag och det som blir tydligt när man går igenom positionerna för Corecosmetic.com är att en enda artikel håller över hälften av alla bra sökord som sajten syns på. Alla andra sidor tillsammans presterar lika bra som denna enda sida. Det är en artikel i formen av FAQ, Frequently Asked Questions. För att göra just den här undersökningen har vi använt Sistrix, ett användbart verktyg för den som vill få en överblick över hur en sajt presterar i Google.

Positioner i sökresultaten för Corecosmetic.com

Lösningen

Det bästa alternativet är att fylla på kategorisidorna med text, många av dem har idag för lite för att riktigt uppskattas av Google. Till skillnad från FAQ-sidan som är mycket välanpassad för att synas så är idag kategorisidorna ganska textfattiga. Det går att lära sig av FAQ-artikeln, fortsätta i samma stil fast på kategorisidorna.

Ett lite sämre men fortfarande gångbart alternativ är att fortsätta bygga fler FAQ-artiklar. Det kommer ge en del söktrafik men inte till de bästa landningssidorna.

Ett tredje alternativ är att helt enkelt flytta FAQ-sidan till kategorin för Spray Tan och göra en 301 redirect. Då kommer trafiken som kommer till den istället landa på en sida som kan sälja.

Lite fler tips

  1. Sajten är lite långsam, det kan skapa en hel del problem med rankingen, det är värt att se över vad man kan göra för att snabba upp.
  2. Det behövs lite förtroendesignaler. Förtroendesignaler handlar om att vara tydlig med avsändare och att du är någon att lita på. Google har relativt speciella krav när det gäller detta och du kan läsa lite mer här.

 

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *