Att köpa SEO är inte alltid så enkelt om man inte är insatt i hur det fungerar i branschen. Vi har därför skapat en lista på punkter att beakta för dig som ska ta ett beslut.
10 frågor att ställa dig själv om du funderar på att anlita en leverantör av sökmotoroptimering
- Vad får jag tillbaka av investeringen?
Räkna redan från början på vad din investering i SEO kan tänkas ge tillbaka. Har du som mål att öka försäljningen i din webbshop eller vill du få en bredare allmän kännedom om ditt varumärke? Din SEO-leverantör kan hjälpa dig att räkna på detta när du presenterat din målsättning. - Vilka sökord ska jag välja?
Att välja ut sökord som man sedan följer organisk synlighet på är ett populärt sätt att mäta investeringens värde. Detta skapar en tydlig målsättning som både leverantör och kund gemensamt kan följa. Att lägga tid på att välja rätt sökord bör inte underskattas. Det är detta som ligger som fundament till hur pass bra optimeringen sen kommer fungera. Här gäller det att inte sikta för högt eller för lågt. Din SEO-leverantör ska kunna hjälpa dig med att ta fram rätt sökord som passar din sajt. - Vad ska det kosta?
Man får vad man betalar för. Undvik erbjudanden som låter för bra för att vara sanna. Att hitta en billig SEO-leverantör skulle jag säga innebär i nio fall av tio att du inte får ut maximalt med bang for the buck för dina satsade pengar. Satsa på kvalité redan från början och undvik genvägarna som du inte vet vart de leder. - Kan jag göra en del av SEO-arbetet själv?
Att anlita en SEO-leverantör innebär inte att du slutar ta hand om din sajt. Det pågår konstant ett samarbete mellan kund och leverantör. För att få ner kostnaden på leverans så kan du fråga din leverantör om det är något du själv kan göra. I de flesta fall så kommer du få konkreta förslag som du kan hjälpa till med själv. - Kommer det levereras länkar?
Just länkar är fortfarande en väldigt viktig del av Googles algoritm. Din leverantör bör ha en plan för hur länkar till din sajt ska hanteras. En sajt utan inlänkar är som en ny bil utan bensin. Den står där och kan se fin ut men kommer ingenstans. - Har jag tid att vänta på resultat?
En typisk SEO-investering har ofta två trappsteg när det gäller resultat. Den första kommer oftast på kort tid. Det är när man säkerställt sajten på On-Page nivå. Det vill säga optimera titlar, struktur och liknande. Den andra kommer efter ca 6-9 månader när sajten börjar klättra på de lite mer svåra sökorden. Är du ute efter blixtsnabba resultat så ska du överväga att börja med Google Adwords. En tjänst som Brath Ab också kan erbjuda. - Vad ingår i tjänsten?
Det ska vara glasklart exakt vad som ingår i tjänsten. Har du speciella önskemål som att du vill att leverantören skriver texter, installerar Google Analytics eller liknande så behandla detta tillsammans med leverantören redan från början. Är du osäker på vad som kan tänkas ingå så fråga direkt. - Transparens?
Det är viktigt att du vet vad din leverantör gör. Kräv 100% transparens både när det gäller OnPage & OffPage. - Finns det referenser?
Kan leverantören visa upp ett imponerande case med en liknande budget som din så är det ett steg i rätt riktning. Går detta inte att få trots att aktören varit verksam i flera år så kan du gissa redan nu vilken typ av tjänst du är på väg att köpa in… - Hur vet jag vilken leverantör av SEO som passar mig?
Har du fått klarhet i punkterna ovan gällande din leverantör så vet du.
Fler tips gällande att köpa SEO hittar ni här.