SEO-branschen har ibland lite av ett kantstött rykte och jag förstår varför. Det beror ofta på att det finns ett informationsövertag hos den som säljer. Allt för ofta dyker det upp så kallade experter som snackar snacket men som saknar egentlig kunskap om långsiktig SEO. Därför vill jag ge dig 8 tecken på att du borde fundera ett varv till innan du väljer just den byrån.
Under mina 20 år i branschen, jag började 2005, har SEO-byråerna förändrats till det bättre. Det betyder verkligen inte att alla vet vad de gör eller alltid har ditt bästa för sina ögon. Om det är två unga grabbar i en källare som tror de “knäckt algoritmen” eller medibyrån som insett att deras gamla affärsmodell är på väg utför kanske inte spelar så stor roll? För att få bra och hållbara resultat finns det ett antal punkter som din byrå måste leva upp till. Här är 8 jag tycker är viktiga.
Garanterar förstaplats på Google
Om en SEO-byrå lovar att placera din webbplats på förstaplatsen i Googles sökresultat är det ett varningstecken. Ingen kan garantera detta eftersom Googles algoritmer är komplexa och ständigt förändras och Google är mycket tydliga med att de äger sina sökresultat. Seriösa byråer erbjuder realistiska mål och fokuserar på hållbara strategier.
Brist på transparens i deras metoder
En trovärdig SEO-byrå är öppen med sina metoder och tekniker. Om en byrå vägrar att dela detaljer om hur de arbetar kan det tyda på att de använder oetiska eller svartlistade tekniker som kan skada din webbplats långsiktigt. I samma ögonblick som byrån hänvisar till affärshemligheter eller liknande är det dags att dra öronen åt sig.
Ingen tydlig strategi för långsiktig framgång
SEO är en långsiktig process som kräver en tydlig plan. Det går inte att göra SEO snabbt om du vill att det ska vara hållbart. Smådetaljer som ger små effekter går att åtgärda fort eller så kan man ta ökad risk, någont en seriös byrå undviket. Om byrån inte kan presentera en genomtänkt strategi för att förbättra din synlighet över tid, är det klokt att leta vidare efter en mer professionell partner.
Ingen rapportering eller insyn i resultaten
Utan regelbundna rapporter är det svårt att förstå effekterna av SEO-arbetet. En bra byrå erbjuder detaljerade rapporter som visar framgångar och förbättringsområden. Enkla och tydliga rapporter om vad som är genomfört är något du ska ställa som krav.
För låga priser som verkar för bra för att vara sanna
SEO som utförs på rätt sätt kräver tid och resurser. Om priserna är osannolikt låga kan det innebära att byrån använder ineffektiva eller oetiska metoder, vilket kan leda till långsiktiga problem för din webbplats. Läs vår artikel om att billig SEO är som billig varmkorv.
Överdrivet tekniskt språk utan förklaringar
En bra byrå förklarar sina metoder på ett sätt som är lätt att förstå. Om de använder komplicerat språk utan att kunna klargöra vad det innebär, kan det vara ett sätt att dölja brister i deras kompetens eller metoder. Det finns få saker jag tycker så illa om som konsulter som vill få dig att inte förstå. En del SEO kan vara komplext men det ska inte vara magi, då är det något som är allvarligt fel.
Brist på verkliga exempel eller kundcase
En erfaren SEO-byrå kan visa upp tidigare framgångar och exempel på projekt de har arbetat med. Det har poppat upp en lång rad “källarföretag” som erbjuder SEO, eller varför inte din medie- eller webbyrå. Kan de verkligen det de gör, kolla deras sajt, har de några case på den?
Avtal med långa bindningstider
Flexibilitet är viktigt i ett samarbete med en SEO-byrå. Om de kräver långa bindningstider utan att ge möjlighet till justeringar eller uppsägning kan du utgå från att det är för att deras kunder vill säga upp avtalen snabbt.