Blogg & Insikter

Mindre noga med landningssidor – bättre SEO?

Förr behövdes en landningssida för varje exakt term och det gällde att vara riktigt noga med att ha en specifik landningsida för varje kombination av ord om du ville nå maximal effekt. Det blir mindre och mindre noga.

Den tidigare gängse rekommendationen för landningssidor för sökord krävde att du var väldigt noga med att sätta en specifik landningssida per fras eller ord. Det fungerade bäst om Blå båtar var en annan sida än Båtar blå. Så är det inte längre. Det exemplet är tydligt att det numer gör sig bäst på en och samma sida och det sträcker sig längre än så.

Det finns fortfarande anledning att göra specifika landningssidor för ord eller kluster av ord men du ska inte alls vara lika noga som tidigare. Mycket talar för att det här dessutom är något vi får ännu mer av i framtiden. Kanske är det så att Billiga Båtar, Blå båtar och Båtar i motljus ska ha samma landningssida.

Det första som talar mot den här stora anstormningen av exakta landningssidor är Panda. Panda är till för att slå just emot sajter med stora mängder sidor som alla är optimerade för en specifik term. Det här har gjort long tail SEO mycket svårare eftersom du riskerar att bli ganska rejält nedtryckt i sökresultaten just för att du varit för noga med titlar och rubriker på dina undersidor. En annan aspekt är de Core Updates som gjorts på senaste tiden, sökmotorn blir allt bättre på att förstå vilka ord som hör ihop.

Hur hanterar man det?

Vägen framåt är att inte stirra på enskilda sökord utan istället arbeta med hela sajten. I tillfället där du arbetar med en specifik sida ska du förstås tänka SEO men du ska inte ha enskilda sidor som din strategi. Istället för att tänka att topp 3 på just det sökordet är det viktiga, jaga många positioner, på massor av sökord med lönsamhet som fokus.

När det gäller länkbygge är det allra tydligast. Att trycka länkar till en specifik sida på sajten med exakt rätt ankartext, det är inte längre rätt. Bygg upp auktoritet i sajten och låt sidorna ta positioner baserat på din interna länkstruktur. Det är säkrare, bättre och lönsammare. Och så behöver du inte vara så vansinnigt noga heller, det är bättre SEO om länkarna pekar dit de passar bäst, än till just den sida du vill synas med.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida