SEO är en investering som nästan alltid ger mångfalt tillbaka under många år. I mina ögon är det nog den allra smartaste investering man gör för väldigt många. Men när fungerar det inte då?
Vi på Brath tycker att sökmotoroptimering är det hejigaste som finns (tillsammans med SEM förstås). Därför är det lite extra jobbigt att skriva den här artikeln men vi kände att det behövdes ändå. Här är tre anledningar att strunta i att göra sökmotoroptimering:
1. Du saknar uthållighet
Sökmotoroptimering tar tid och det måste göra det. Sökmotoroptimering som går för fort framåt är farligt på en lång rad sätt. Om du inte har ekonomisk uthållighet (eller massor av spring i benen) för att genomföra optimeringen under månader utan att det ger några stora pengar tillbaka så kan det vara så att du ska låta bli. Visst kan det finnas lite snabba fixar, om du inte haft sökordet i titeln och lägger till det är väl ett tydligt exempel. Det är allt mer sällan sajter är så uselt optimerade i grunden däremot så jag skulle inte särskilt ofta sätta förhoppningen till det.
2. Tekniken sätter stopp
Om du inte har kontrollen över din sajt, om du sitter fast i ett system där du inte kan ändra varken text eller andra delar kan det vara kört. Vissa sajter kan inte ens bli indexerade, att då försöka sig på att ta positioner kommer vara en evig uppförsbacke. Det kan då vara värt att fundera över att vänta till dess du tagit kontroll över din teknik.
3. Du hatar pengar
Sökmotoroptimering kan ibland vara väldigt lönsamt. Så lönsamt att det brakar till ordentligt i företagets kassakista. Om din målsättning inte är att växa så kan det vara värt att lägga band på sig, ibland blir man nämligen rik. Om du inte har utrymme för att växa av en eller annan anledning så kan det rimliga vara att låta sökmotoroptimeringen ersätta till exempel SEM-budgeten, att sluta betala per klick även där det är lönsamt för sökmotoroptimeringen har inget klickpris.
Sammanfattning
Det var svårt att få ihop tre anledningar, som du kanske märkte, vi tycker att sökmotoroptimering är alldeles oerhört bra. Teknik och uthållighet är det vanligaste problem vi upplever att folk har när det gäller att komma i mål med sin SEO, pengahat är mindre vanligt.
Ibland är det omöjligt med sökmotoroptimering
Som en liten uppdatering till den här posten har jag fördjupat mig lite i de situationer då det blir omöjligt att genomföra bra SEO på grund av inneboende problem i företaget. På många större företag har man stelnat i sin form, vilket ligger i sakens natur. Att växa med ett företag innebär ofta att blir riktigt, riktigt bra på en sak. Sedan handlar det i mångt och mycket om att exekvera så fort och billigt som möjligt. Att då arbeta in ett helt nytt synsätt på hur man får kunder kan vara omöjligt.
Palle
Eftersom SEO kräver tålamod så kan den otåliga kombinera med SEM som förvisso kostar pengar men ger snabbt resultat.
Magnus Bråth
Helt klart. SEM kan ju ha lite av en startkostnad också även om man sköter arbetet själv men startsträckan är klart kortare än för sökmotoroptimering. Jag tycker generellt att man ska göra båda så länge de båda är lönsamma.