77 poster på ett år, vad ger det för resultat?

En trave julkort

Som du säkert vet skriver vi en hel del på den här sajten. Under 2015 har vi faktiskt publicerat så många som 77 nya artiklar på Brath.se. Varför gör vi det egentligen?

Sökmotoroptimering bygger på i princip tre grundstenar, den första är auktoritet. Du behöver ha auktoritet i din sajt och på din sida för att Google ska tycka att du förtjänar en position. Den andra är krälbarhet (crawlability, jag ville passa på och ge er ett fint ord i julklapp), att din sida ordentligt kan bli indexerad, att tekniken funkar och att det går att sortera innehållet på ett bra sätt för en sökmotor. Den tredje grundstenen är innehåll. Du måste ha innehåll som lever upp till sökarens fråga. Det är en av huvudanledningarna till den tid vi lägger ner på innehåll på sajten.

Som du kanske vet sedan tidigare så har vi på företaget en sorts hat-kärlek till content marketing. Vi har hållit på med det länge och även om vi aldrig varit en content marketing-byrå (och nog heller aldrig skulle vilja bli) så är vi kluvna inför det. Visst är det så att content är bra, särskilt som katalysator för sökmotoroptimering. Visst är det så att en aktiv blogg kan attrahera läsare. Min personliga åsikt däremot är att som affärsdrivare är det inte riktigt allt man kan önska. Sökmotoroptimering, mail (tänk nyhetsbrev hellre än massmail) och sökannonsering är det som driver försäljning överlägset. Dessa tre behöver content och det är med den målbilden vi publicerar så ofta och så mycket.

Det är inte helt elementärt att mäta innehållets påverkan på sökresultaten så du ska få en rå siffra. Kom ihåg att vi arbetat med en hel massa annat som påverkar våra placeringar. 30,87% har vi ökat i trafik från sökmotorer under året (vi jämför november mot november).

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *