Blogg & Insikter

Så förändras sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är ett hantverk i ständig förändring. Att försöka förutspå framtiden är många gånger ett hopplöst arbete ändå faller det på sökmotoroptimerarens lott att försöka framtidssäkra sitt arbete. Ett sätt är naturligtvis att lära sig av historien. Här har du ett antal stora förändringar som skett genom åren.

Något som är viktigt att tänka på när man ser hur sökmotoroptimering utvecklas, särskilt i ett globalt perspektiv, är att Google ofta reagerar snarare än agerar. När en taktik som är väldigt effektiv blir populär så att Googles sökresultat blir skeva, reagerar Google på ett eller annat sätt. Ta gästpostningshysterin de senaste åren, en metod som snabbt blev populär för att bygga länkar och när det användes så till den milda grad att Google (gissar jag) ansåg att det skadade sökresultaten så reagerade man. Det här kan liknas med Panda, ett sätt att få bukt med så kallade content farms i sökresultaten eller när man gick hårt efter länkkataloger. Allt är reaktioner på att något “överanvänts”.

Jag kommer i den här posten ta upp ett antal större förändringar och kommer hoppa över en del förändringar som inte haft så stor påverkan. Många pratar till exempel om Hummingbird (En av Googles senare uppdateringar) som något som måste tas i beräkningen men i mina ögon är dess påverkan på sökmotoroptimering snarare något som förtjänar ett “Meh” än darrande röst som Panda och Penguin orsakade.

Panda, februari 2011

Det går inte att prata om större förändringar i sökresultaten utan att nämna Panda. Som den första algoritmuppdateringen från Google som på allvar använda maskininlärning damp den stora, tjocka pandan ner som en bomb i sökresultaten. Sajter som tidigare värderats till hundratals miljoner blev över natten utraderade ur sökresultaten. Tunna sidor blev det farligaste du kunde ha på din sajt, något som tidigare inte spelat någon roll alls. Förr var content king och ju mer innehåll du hade desto bättre var det. Fler sidor kunde ranka i fler sökresultat och folk använda alla möjliga metoder, som att indexera sökresultat eller anställa riktigt billig personal i tredje världen, för att skapa massvis av landningssidor. Panda satte effektivt stopp för det och när den rullades ut påverkade den 12% av sökresultaten.

Penguin, april 2012

Penguin var Googles nästa stora filter och var i princip lika ödeläggande som Panda för en bransch av sökmotoroptimerare som redan var skakad. Precis som Panda ruskade Penguin om rejält i sökresultaten och även här gick det åt skogen för stora företag som var säkra på sin förträfflighet i sökresultaten. Båda uppdateringarna visar väl att den gamla sanningen att man inte ska ha alla ägg i en korg står sig även i den nya ekonomin. Där Panda gick hårt åt innehållet på sajter gjorde Penguin upp med aggressiva länkar. Många hade byggt alldeles för aggressivt (för vad som skulle fungera efter Penguin, det fungerade innan) även om det redan innan Penguin fanns skäl att vara försiktig. Sitewidelänkar och ensidig ankartext var målet i första hand.

Länkförsäljningsregeln, oktober 2007

Många tror att den här “regeln” alltid funnits i Googles webmaster guidelines.  Det är inte sant, i Oktober 2007 la man till i riktlinjerna för webansvariga att försäljning av länkar på din sajt var något man ogillade. Strax därefter kom en rad Pagerank-sänkningar som förmodligen i första hand påverkade toolbar pagerank (alltså värdet som visades i Googles Toolbar, inte det värde de använder för att ranka sajten). I första hand var det här något som drabbade sajter som tydligt påannonserade att man hade länkar till försäljning.

Länkkatalogsdöden, oktober 2008

Länkkataloger var ett populärt sätt att bygga länkar innan 2008, i Sverige likväl som utomlands. Det var också något Google faktiskt uppmanade till i sina guidelines. Riktlinjen som fanns att läsa i dokumentet såg ut som följer: “Submit your site to relevant directories such as the Open Directory Project and Yahoo!, as well as to other industry-specific expert sites.”

I oktober 2008 valde man att gå från att rekommendera länkkataloger till att varna för dem, över natten gick de från att vara något Google tyckte var bra till något de tyckte att de behövde varna för eftersom det kunde leda till sämre positioner i sökresultaten. Innan det här datumet var länkkataloger, ofta massor av dem, något som användes flitigt. Efter var det något som används med försiktighet.

EMD-uppdateringen, september 2012

Vi har inte sett så mycket av den i Sverige som man gjort i engelskspråkiga länder men vi kan förnimma den åtminstone. Googles Exact Match Domain-uppdatering. Något som tidigare gett rejält med försprång för den som sysslat med sökmotoroptimering var att ha en domän som exakt matchade sökordet. Det ger fortfarande fördelar men inte på samma sätt. Svårigheten för Google ligger i att avgöra vad som är ett företags namn och vad som bara är ett kommersiellt ord. Det är naturligt att Brath håller en förstaplats när man söker efter Brath men det är inte lika självklart att domäner som heter något med Försäkringar, Lån eller Enarmadebanditer ska ranka etta på just det.

Florida, november 2003

Florida var den första uppdateringen från Google som fick kändisstatus. Många pratade då om att det var en antiseo-uppdatering. Någonstans därikring började domedagsprofeterna ropa att SEO är död.

Tycker du att det saknas någon uppdatering på den här listan? Hör av dig till oss.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

13 mars, 2015

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *