Google har börjat spindla mobilversioner i första hand. Det här innebär en hel del för dig som arbetar med SEO på ett eller ett annat sätt. Vi har därför satt ihop en lista på rekommendationer för att överleva och frodas.
Mycket tyder på att Google, åtminstone i områden, rullat ut sin nya hantering av sajter, där man sätter mobilversionen först. Ni som följer vårt nyhetsbrev har redan fått en hel del information om vad vi kan vänta oss men vi tyckte att det var på tiden att vi fick ut något på bloggen om ämnet också eftersom det kommer påverka ordentligt.
Vad vi sett om mobiluppdateringen
Till att börja med så ska vi berätta lite om vad vi sett. Vi har på flera sajter sett att egenskaper som varit unika för mobilversionen visats i sökresultaten snarare än som tidigare information från desktop-versionen (i de fall de varit olika). Google har tidigare mer eller mindre struntat i hur mobilversionen faktiskt sett ut och det har gjort att man kanske inte brytt sig lika mycket om till exempel titlar och meta description. För att få ner laddningstiderna på mobilversionen så har det tidigare varit rimligt att skära bort allt som inte är absolut nödvändigt. I dessa fall har vi nu kunnat se att det sett annorlunda ut i sökresultaten.
Enligt Google så har de börjat utrullning av de nya sökresultaten för vissa användare, vi kan inte säga i hur stor omfattning det här skett men jag kan tycka att jag personligen har lite tur som fått se så pass mycket i förhand.
Implikationer för sökmotoroptimeringen
Vad betyder det här för din sökmotoroptimering? Det betyder en hel del faktiskt. Till att börja med betyder det att Google kommer att börja använda sig av mobilversionens egenskaper för att ranka innehållet. Om du inte har all den text på din mobilversion som gett dig bra positioner tidigare så kan det här skapa problem. Om du inte har meta description, titlar och liknande så kommer du behöva ha det. Allra farligast bedömer vi situationer där mobilsajten sakna en fullständig navigering.
Våra rekommendationer
Vi rekommenderar därför nu att du ser över din mobilsajt och vi rekommenderar i första hand att du tittar på följande punkter:
- Sajtens hastighet, du kommer behöva ha riktigt korta tider på din mobilversion för att hålla i längden och det kan ge ett försprång i dagsläget. Detta gäller för övrigt även desktopvarianten.
- Se över din navigering, man måste kunna navigera till samtliga sidor på sajten även i mobilversionen. Navigeringen behöver dessutom vara genomtänkt med tanke på PageRank och liknande även i mobilversionen.
- Se till att ha all text från desktopvarianten även i mobilversionen. Det går här att arbeta med flikar och dragspel, något som Google alldeles nyligen (förmodligen av just den här anledningen) gått ut med ska ge samma effekt som fullt synlig text. Något de tidigare sagt inte skulle gälla.
Hur bråttom är det?
Vi har inte gjort bedömningen att det är jättebråttom, rekommendationen vi alldeles nyligen gått ut till våra kunder med är att om man saknar mobilversion så är det dags att titta på det. Om man redan har en väl anpassad sajt så kan man nog ta det lite lugnt beroende på hur komplext arbetet är att ta fram en sökmotoranpassad mobilsajt. Ovanstående tre punkter kan jag idag tycka att det är dags att gå igenom däremot och vi hjälper gärna till. Om du är kund så kommer du snart få en genomgång i din inkorg och om du inte är det men vill ha hjälp så tycker jag att du ska be om en offert.
Med hälsning från ett soligt Malta
Jag är själv nere på Malta just nu och träffa kunder och samarbetspartners så jag tyckte att det var lite passande med en bild på min arbetsstation. Vi ses snart åter i Sverige.
Magnus Bråth
Vi har gjort en hel del tester gällande sajters laddtider och kan med ganska stor säkerhet säga att det här är en faktor som fått ökad betydelse. Som så ofta inom SEO har vi inte tillräckligt för att kunna säga att det är säkerställt men kombinationen av de resultat vi sett och Googles kommunikation törs vi vara rätt säkra på det. Laddtider har fått ökad betydelse.