Vid lanseringen av Yoast SEO Plugin version 7.0 följde även en bugg med i bagaget, som tråkigt nog kan på verka en sajts SEO i negativ bemärkelse. I dagens inlägg informerar vi om det inträffade, hur man går tillväga för att kontrollera om en sajt är drabbad och hur man löser den problematik som detta kan leda till på bästa sätt!
Vad har hänt?
I samband med en uppdatering av Yoast SEO plugin (till version 7.0), som släpptes den 6:e mars 2018, har inställningarna som hanterar ompekningar (redirects) för interna bilder oavsiktligt ändrats för vissa användare. Detta leder i sin tur till att det skapas onödiga URL:er på sajten varje gång en ny bild laddas upp, så kallade “attachment URLs”. Dessa sidor innehåller enbart en bild per sida och inget annat och därigenom räknar Google tyvärr detta som tunt innehåll.
Vad är konsekvensen?
För de sajter som drabbats hårdast av denna bugg så leder detta till en Panda-liknande problematik (ett Google-filter som slår mot sajter med tunt innehåll) med försämrad ranking till följd.
Hur vet man om en sajt är drabbad?
Den tydligaste indikationen på att en sajt är drabbad av “Yoast 7.0-buggen” är om den stadigt börjat tappa positioner någon gång efter den uppdatering som alltså släpptes den 6:e mars 2018. Det kan dock vara så att man är drabbad även om man inte ser några tydliga tecken på detta rent rankingmässigt.
Vad är lösningen?
Om det finns en misstanke om att en sajt är drabbad, behöver man självfallet kontrollera hur allt faktiskt står till och därefter få bukt på eventuell problematik. Vi skulle till och med vilja rekommendera att samtliga av er Yoast-användare såg till att göra åtminstone en mindre check, för säkerhets skull:
Det första ni bör göra är att logga in i WordPress admin-läge och leta upp “Yoast SEO”-ikonen som ni hittar i navigationsmenyn till vänster. Genom denna tar ni er sedan till sidan för “Search Appearence”.
Väl på denna sida klickar ni därefter på fliken “Media”, som låter er överblicka hur inställningen för “Redirect attachment URLs to the attachment itself” är konfigurerat, med alternativen “Yes” eller “No”.
Scenario 1: Inställt på “Yes” – allt är ok!
Korrekt inställning är vanligtvis “Yes”, så vida man inte har en väldigt specifik orsak för att tillåta “attachment URLs” och då vet man troligtvis själv varför. Är denna inställning vald kan man med andra ord andas ut och behöver på sin höjd uppdatera Yoast-pluginet (om detta inte redan är uppdaterat till den senaste versionen).
Scenario 2: Inställt på “No” med en oförändrad ranking
Om alternativet “No” är valt och sajten inte tydligt påverkats av negativa rankingförändringar sen den 6:e mars, är det enda du behöver göra att ändra inställning till “Yes” och att uppdatera Yoast-pluginet (om detta inte redan är uppdaterat till den senaste versionen). Håll dock ett extra öga på sajtens ranking under den närmaste tiden, utifall att den negativa effekten av denna bugg skulle vara något fördröjd.
Scenario 3: Inställt på “No” med en försämrad ranking
Om inställningen visar sig vara satt på “No” och en sajt dessutom tappat rejält i ranking någon gång efter den 6:e mars, är chansen stor att den är påverkad av “Yoast 7.0-buggen”. I detta fall bör man börja med att byta till “Yes”, uppdatera Yoast-pluginet (om detta inte redan är uppdaterat till den senaste versionen) och sedan också ladda ner ytterligare ett plugin vid namn “Yoast SEO Search Index Purge Plugin” och aktivera detta. Enligt Yoast ska pluginet hantera problematiken med dom överflödiga URL:erna, genom att så snabbt som möjligt avindexera dessa från sökresultaten, en åtgärd som också Google gett grön flagg.
Kan man fortfarande lita på Yoast?
Det är självfallet tråkigt när buggar uppstår som påverkar sajter och sajtägare i så pass stor utsträckning som denna, där bland annat förlorade intäkter varit en realitet för många. Vi anser dock att teamet bakom Yoast hanterat situationen på ett föredömligt sätt, där man öppet erkänt sitt misstag och gjort sitt bästa för att tillhandahålla en bra och enkelt lösning för sina användare. Detta gör att vi även fortsättningsvis har förtroende för Yoast SEO plugin och rekommenderar därmed ingen av er att hoppa skeppet, utan istället sitta lugnt kvar i båten.