I Google Ads finns det flera olika sätt att arbeta med inriktning av olika slag och idag ska vi fokusera på inriktning med hjälp av målgrupper.
Låt oss arbeta med olika kundgrupper för att visa på skillnader och strategier som går att använda. Vi använder oss av påhittade namn och ett påhittat företag för att illustrera hur du kan arbeta strategiskt.
Du har ett företag som säljer hemelektronik och vill fokusera på att sälja spelkonsoler, diskmaskiner och det mest exklusiva sortimentet av elvispar.
Sedan innan har ni tagit fram kundgrupper för dessa produkter och det ser ut som följande.
Sixten, 18 år, gillar att spela spel och hänger ofta på onlineforum där han får senaste nytt från spelvärlden.
Marika, 35 år. Bakar mycket och är ett stort fan av matlagningsprogram på tv där hon snappar upp det bästa för att få till den ultimata kakan. Driver också en egen blogg där hon delar med sig av recept.
Paret Åsa och Tony, 20-40 år, har precis köpt ett nytt hus och är ute efter en diskmaskin. De söker flitigt, men måste ha en diskmaskin på plats snarast.
För att förstå hur allt hänger ihop kommer här en snabb förklaring av de olika målgrupperna som finns att använda. Först förklaras de olika målgrupperna som finns, för att sedan kunna gå in på hur vi kan arbeta med dem.
Observation & Inriktning
När du ställer in målgrupper i en kampanj får du välja ifall du vill använda Inriktning eller Observation.
Inriktning betyder att enbart den målgruppen som du ställer in kommer att kunna se dina annonser. Detta innebär oftast en stor begränsning, men kan vara bra när det till exempel finns budgetrestriktioner. Det är även Inriktning som ofta används i Display-kampanjer då vi enbart vill visa våra bilder för de målgrupper vi har valt.
Observation betyder att målgruppen ligger som ett extra lager i kampanjen. Om du väljer att inte göra en budjustering, kommer denna målgrupp att fylla funktionen av att visa vilka som sökt på dina sökord som tillhör dessa målgrupper. Väljer du däremot att göra en budjustering kommer de som finns med i målgruppen kunna få ett högre bud, och därmed kommer annonsen för dem att kunna visas i en högre position än i normala fall. Det går även att arbeta med negativa värden, och därmed kan du välja vilka målgrupper som ska få ett lägre bud än det normala.
Budjusteringar fungerar på ett annat sätt ifall du valt en automatisk budgivningsstrategi.
Detaljerad demografi
Här går det att ställa in Föräldrastatus, Civilstånd, Typ av bostadsägare och Utbildning. Det är alltså en utbyggnad mot för den vanliga kategorin vid namn Demografi.
Köpavsikt
Det här är de som har för avsikt att köpa något. Tänk till exempel på en person som är ute och söker mycket efter bilar under en kortare stund. Denna hamnar troligen i en sådan grupp.
Livshändelser (går enbart att använda i display-nätverket)
Här finns Husköp, Examen, Bröllop, Pension och mer. Det går att ställa in de som är nygifta eller ska gifta sig snart, de som nyss tagit examen eller de som ska ta examen snart och så vidare. Den här kategorin är perfekt om det erbjuds produkter specifikt för dessa grupper, men det kan även vara användbart då det finns de produkter som troligen köps mer frekvent i vissa delar av livet.
Intressegrupp
Den här gruppen handlar om de som har ett långvarigt intresse av någonting, tänk till exempel matlagning.
Remarketing och liknande målgrupper
Victoria har skrivit ett blogginlägg om remarketing som du kan läsa om här. Kortfattat handlar det om att målgruppslistan innehåller de som har varit inne på din sajt tidigare. Liknande målgrupper är en lista som görs utefter din remarketinglista där de som ingår i listan ska ha samma slags beteende. Tänk till exempel de som har varit inne hos en konkurrent.
Anpassad målgrupp (går enbart att använda i display-nätverket)
Här kan du bygga din egen målgrupp med antingen en köpavsikt eller en intressegrupp. Om du gör en anpassad målgrupp mot de som har ett långvarigt intresse skulle du kunna se ifall det går att rikta in målgruppen på till exempel en specifik fotbollsklubb.
Ska du istället göra en anpassad målgrupp med köpintresse kanske du tar specifika nyckelord från din sajt samt lägger in URLer till dina största konkurrenter inom området.
Kombinerade målgrupper
Här kan du skapa en kombination av de tidigare nämnda grupperna. Till exempel skulle vi kunna lägga in de med ett långvarigt intresse av inredning och med ett köpintresse för lampskärmar, vi skulle sedan kunna lägga på remarketinglistor för att säkerställa att de har varit inne på sajten tidigare. Det går att lägga till “OCH”, “ELLER” vilket gör att det finns massor av möjligheter att experimentera för att få fram den perfekta målgruppskombinationen.
Val av målgrupp
Låt oss se hur vi skulle sätta upp våra kampanjer med hjälp av målgrupper för att se till att nå dessa personer.
Vi börjar med Sixten där du har kunnat använda följande målgrupper:
Som Remarketinglista har du kunnat skapa en lista med de som varit in på sidan för TV-spel, då dessa troligen är mer nära ett köp än de som tidigare varit inne på sajten i allmänhet. Däremot är det ofta bra att täcka upp med samtliga som varit inne på din sajt tidigare när det handlar om sökannonsering, då personer i målgruppen ska söka för att kunna hitta annonsen.
Det är i det här fallet bra att arbeta med olika budjusteringar, där de som varit inne på TV-spel tidigare har kunnat få ett högre bud, än de som varit inne på sajten i allmänhet.
Om vi nu går över till Marika har du kunnat sätta upp målgrupper som följande:
Eftersom elvispen är av senaste modell är det inte troligt att så många känner till den ännu. Därför kan du skapa en display-kampanj med bilder av elvispen för att väcka intresse och sedan även täcka upp med sökannonsering. I display-kampanjen kan du använda Inriktning som inställning och se till att enbart de som finns i dessa målgrupper ser annonsen.
Om du vill göra en anpassad målgrupp hittar du den sidan genom att gå till Verktyg och inställningar -> Delat Bibliotek -> Målgruppshantering. I vänstermenyn hittar du Målgruppslistor och kan klicka dig vidare till Anpassade målgrupper i toppmenyn bredvid Remarketing.
En anpassad intressegrupp för att nå Marika skulle kunna se ut så här:
Insikter om målgrupp
En annan funktion i Målgruppshantering är Insikter om målgrupp. Här kan du få relevant information om nuvarande besök på sajten och vilka målgrupper de tillhör. Det du behöver göra är att välja en av dina remarketinglistor som du vill få mer information om. Sedan kan du dra ytterligare slutsatser på ifall ni har lyckats nå de personer som det var tänkt, eller om målgruppen ser helt annorlunda ut. Det kanske är så att de i din remarketinglista har ett stort samband med någon annan aspekt.
Avslutningsvis finns det en uppgift som återstår att göra och det är att utforma en egen uppsättning av målgrupper för att nå Åsa och Tony. Testa att söka fram målgrupper i ditt konto för att se hur du hade gått tillväga för att lyckas nå paret.
Hur du lägger till målgruppsinriktning i en kampanj eller annonsgrupp