Blogg & Insikter

Affiliate är ute – E-handel inne

Racing, vem leder?

 

Länge dominerade affiliates sökresultaten och kunde få en god bit av allas marginaler men nu är det slut med det. Just nu äger E-handlarna positionerna och affarna får stå tillbaka.

Affiliatebranschen hade länge ett kunskapsövertag gentemot E-handlare och kunde ofta enklare göra utrymme för bra SEO på sina sajter. En jämförelse av butiker eller tjänsteleverantörer är utmärkt innehåll som passar utmärkt på en affiliate-sajt, i en E-handel är det inte lika naturligt. Så är det med ganska många typer av innehåll och tillsammans med låg tröskel in kunde mellanhänderna blir stora i Googles resultat.

På senare tid har Google varit riktigt hårda mot affiliate-sidor däremot och mycket av det som de tidigare gjort är nu skäl till filtrering. “Tunna affiliatesidor” är något Google särskilt tar upp i sina riktlinjer till anställda som granskar kvalitet – så illa anser man att det är med affiliates.

På senare tid har jag noterat att det går klart bättre för e-handlare, även om de själva kan tycka att det är svårt, branschen i sig är tuff även om de premieras över affiliates i sökresultaten. Vi har till och med själva valt att gå in i branschen med hull och hår, som du kanske läst tidigare investerar vi rejält i en webbshop. Anledningen är att jag tror ordentligt på E-handel de närmaste åren, trots att Google utfärdat stormvarning.

Google har som sagt gått ut och varnat att de ska gå på “tunna e-handlare” på samma sätt som de tidigare gått på “tunna affiliates”. Vad det kan betyda kan vi bara spekulera om men jag väljer att tolka det som att Google själva idag upplever att E-handlare har det för lätt i sökresultaten. Det är ett möjlighetsfönster om något 😉

Aaron Axelsson

Head of SEO / Vice VD

Aaron jobbar som Head of SEO på Brath sedan 2014 och ansvarar för kvaliteten på våra SEO-tjänster

Aaron Axelssons profilsida