Att länkar flödar ankartext, att länktexten spelar roll för vilken position man kan nå på sökordet, är både grundläggande SEO-kunskap och vad jag upplever som den största fällan för färskare sökmotoroptimerare. Den djupare kunskapen om länkar och deras ankartexter verkar fortfarande saknas på många håll.
Den som varit aktiv i branschen senaste året har säkert inte missat SEO-bolaget som klättrade in på topp tio på sökordet sökmotoroptimering med sitewide-länkar från sina kunders webbplatser (vi behöver inte gå in på vilka de är, vi är ute efter att förklara ett fenomen, inte att peka finger). En av anledningarna att de kunde klättra så pass snabbt är att de hade väldigt aggressiva ankartexter på dessa länkar och sitewide-länkar genererar snabbt ett stort antal inlänkar med ankartexten.
Vad är då aggressivt länkande när det gäller ankartexter?
Om vi tittar på grunden till att börja med. En länk flödar inte bara Pagerank utan den flödar också ankartext. Det här är grundstenarna i Googles sökmotor. Ankartexten (alltså länktexten) är ett bra sätt att beskriva vad sidan du kommer till kan förväntas handla om. Därmed är det också ett bra sätt att lista ut i vilket sökresultat sidan ska synas. Naturligtvis var detta något som överanvändes av sökmotoroptimerare i sökmotoroptimeringens tidiga år och Google reagerade därmed också på detta.
Det finns en rad filter och det går att få manuella åtgärder om du har för mycket länkar med exakt eller någorlunda exakt ankartext. Det som kommit att beskrivas som exakt ankartext är när ankartexten exakt matchar det sökord du vill synas på. Det mest kända filtret för ankartexter är Penguin, ett filter som slår mycket hårt mot sajter med just för mycket exakt eller partiell ankartext.
Varför är det svårt att hantera?
Problemet med detta är att det blir krångligt för en nybörjare att på allvar förstå när ankartexten är för aggressiv eftersom aggressiva ankartexter ger bra resultat, till en början. Ankartexten är rankingfaktor, ju mer desto bättre. Om du har massor av länkar som säger Sökordet kommer du klättra på sökordet. Till dess du når en viss (luddig) gräns eller till dess ett av Googles filter körs, de körs inte så ofta nämligen.
Det gör att det ibland går att bygga de här länkarna under år och fortfarande klättra, ibland innebär det till och med att inget negativt händer till dess någon manuellt granskar länkprofilen borta i Mountain View. Jeremia (nämen oj, här kommer en bibelreferens) frågar, varför går det de ogudaktiga så väl. Om man nu bygger länkar aggressivt och det fungerar, ska man sluta? Naturligtvis beror det på vad man har för målsättning med sin sökmotoroptimering. Topprankande dagsländor är vanliga inom sökmotoroptimering och ofta förstärker det dessutom beteendet.
Om du själv precis klättrat till en riktigt bra placering på ett konkurrensutsatt sökord, med något så simpelt som 50 länkar med precis rätt ankartext. Om du dessutom inte har så mycket kött på benen sedan tidigare, du har inte hundra procent koll på filter och manuella åtgärder. Nog skulle det vara lätt att tänka att det här med sökmotoroptimering är nog inte så komplext ändå? Det finns goda psykologiska skäl att fortsätta på samma sätt, kanske med dina kunder också? Problemet är att när smällen kommer så kommer den ofta som en stor smäll. Det är inte alltid sant, SEO-bolaget vi tog som exempel tidigare har sakta men säkert sjunkit i resultaten och det kan också hända. Om du gått över gränsen så till den milda grad att pingvinen reagerar när den körs kan det däremot vara år innan du kan ta dig tillbaka till sökresultatens topp tio och du kommer förmodligen inte komma tillbaka till dina tidigare placeringar.
Ha lite respekt inför algoritmen och ta det lugnt
Det enda vettiga sättet, om du inte tänkt dig vara en dagslända, är att ta det lugnt med länkarna. Var inte för aggressiv utan låt resultaten få ta ett tag. På sökord med hög konkurrens är det inte vettigt att klättra in på någon eller några månader om du inte har en oerhörd auktoritet sedan tidigare. Ge algoritmen lite mer respekt, du har inte överlistat systemet när du hållit på med sökmotoroptimering i sex månader.
Magnus Bråth
En intressant studie kom nyligen ut på temat, jag pratar förstås om SEM Rushs ranking faktor-studie. En egenskap som helt klart är värt att notera är att i hela studien har endast 3% av länkarna till de rankande sajterna sökordet i ankartexten. Nu är det förstås inte ett mått på vad som är bäst men det kan sätta en hel del av de optimeringar som görs i perspektiv. Du hittar studien här: https://www.semrush.com/ranking-factors/