Nu närmar vi oss den period på året när butikerna, både på stan och på nätet, slåss om kunderna med sina bästa erbjudanden och kampanjer. Veckan då konsumenterna ställer sig i långa köer i höstkylan eller väntar ivrigt vid datorn, surfplattan eller mobilen på att shoppa loss under Black Friday. En utmärkt metod för att sticka ut i söket under denna period är att använda sig av annonser med nedräkningsfunktion. Nedan går vi igenom i vilka lägen funktionen kan vara användningsbar, hur man sätter upp den och vad man bör tänka på.
I takt med att rean växer och allt fler företag väljer att delta med konkurrenskraftiga erbjudanden blir det också svårare att synas i söket. Alla är angelägna om att driva mycket trafik till sajten för att maximera försäljningen. Därför är det viktigt att lägga en extra tanke på hur man som annonsör utformar sina annonser. Det kanske inte duger att använda ordinarie annonser tillsammans med ett erbjudandetillägg eller webbplatslänk till kampanjsidan. Istället kan det vara värt att lägga tid på att skapa anpassade annonser som används under kampanjperioden och som sticker ut lite extra, kanske till och visar hur lång tid det är kvar på erbjudandet!
Vad är nedräkningsannonser?
Nedräkning är en av flera funktioner som finns tillgängliga i vanliga textannonser och kan användas i alla rubriker och beskrivningar. Som ni säkert har listat ut så skapas en nedräkning i annonsen och visar dag, timmar och minuter kvar till vald tidpunkt. Några exempel var nedräkningsfunktionen kan vara effektiv:
- Konsert, teater, fotboll och andra föreställningar
- Lansering av en ny produkt
- Start av kampanj
- Slut på kampanj
Hur skapar man nedräkningsannonser?
Att skapa annonser med nedräkningsfunktionen är inte särskilt svårt. Nedan följer en guide på exakt hur det går till, steg för steg, för att du enkelt ska kunna testa själv.
Skapa en vanlig textannons och besluta dig för vart i annonsen du vill använda nedräkningsfunktionen. I detta exempel är den placerad i rubrik 3 men kan även användas i någon av de andra rubrikerna eller i beskrivningen. För att påbörja en funktion skriver jag ut tecknet ”{” (alt+shift+8 för Mac eller CTRL+Alt+7 för PC) och väljer sedan Nedräkning (countdown på engelska).
En ruta dyker då upp var du gör dina inställningar för nedräkningen. Försäkra att korrekt språk används och bestäm dig för:
- När ska nedräkningen sluta
- Hur lång tid innan slutdatumet ska nedräkningen börja
- Vilken tid gäller, global tid efter tidszonen i kontot eller kundens tidszon? Exempelvis vid en föreställning bör global tidszon användas.
Kontrollera att allting är korrekt ifyllt och klicka på spara.
Du ska du kunna se en förhandsgranskning av annonsen till höger. Som en sista insats innan annonsen är färdig ska du även välja en text som visas innan nedräkningen. Denna läggs in precis innan ”{”, se nedan. Tänk på att rubriken fortfarande måste hålla sig inom 30 tecken. Nedräkningsfunktionen kan som max bli 8 tecken lång, texten kan därför inte vara längre än 22 tecken. När du är nöjd med annonsen klickar du på spara och väntar på att annonsen ska bli godkänd!
Att tänka på:
- Om nedräkningsannonser ska användas på befintliga kampanjer och annonsgrupper så bör ordinarie annonser pausas under tiden för att försäkra att enbart nedräkningsannonserna syns.
- Skapa annonserna i god tid innan de ska användas för att dom ska hinna godkännas. Kontrollera även att dom faktiskt har blivit godkända.
- Fundera på hur lång tid innan nedräkningen ska börja och vad som är syftet med annonsen. Räknar annonsen ned till kampanjens slut så är det kanske för tidigt att börja räkna ned 5 dagar innan om syftet är att få besökaren att skynda på (?)
- Glöm inte att återaktivera ordinarie annonser igen när nedräkningen är avslutad.
Lycka till!