En av de stora fördelarna med Google Ads är att det går att rikta annonseringen mot personer som troligen är ute efter just det du erbjuder, för att på så sätt få så bra avkastning på din investering som möjligt. För att annonsera på Google använder man sig av relevanta sökord som man tror att potentiella kunder söker efter.
För att inte gå miste om sökningar som liknar ditt sökord, eller sökfraser som är en kombination av ditt sökord och andra ord, använder man sig ibland av bredmatchade sökord i kombination med exaktmatchade. Läs gärna mer om sökord och om hur du kan använda dig av olika matchningstyper här. När du använder dig av bredmatchade sökord händer det dock att du fångar upp sökningar som inte är relevanta, det kan du förhindra med hjälp av negativa sökord.
Vad är sökintentionen?
För att ta reda på vad användarna är ute efter och vad deras intention med sökningen är kan du ta hjälp av söktermsrapporten. Där hittar du massor av intressant och användbar data, t.ex kan du se hur många klick en viss sökfras har fått och hur många av dem som bidragit till konverteringar. På så sätt kan du också rensa bort de sökningar som kostar mycket men inte verkar vara relevanta för din verksamhet. Ofta handlar det till exempel om informationssökningar, det vill säga att om du säljer ballonger så kan breda sökord triggas på sökningar som t.ex ”hur blåser man upp en ballong”. Dessa sökningar vill du givetvis utesluta eftersom att det inte är troligt att användaren är ute efter att köpa en ballong och du vill heller inte betala för det klicket helt i onödan. Ett annat exempel på hur du kan använda negativa sökord är att om du till exempel säljer enfärgade ballonger men inte mönstrade ballonger bör du utesluta alla sökningar som t.ex ”mönstrade ballonger”, ”ballong djurmönster”, ”ballonger med prickar” osv.
Negativa sökordslistor
Någonting som är bra att känna till är att det även går att skapa negativa sökordslistor som du kan applicera på olika kampanjer istället för att lägga alla negativa sökord på konto-, kampanj-, eller annonsgruppsnivå. Negativa sökordslistor kan du lägga till och ta bort från kampanjer precis som du vill, du kan alltså återanvända samma lista på flera olika kampanjer vilket hjälper dig att spara tid.
Överanvänd inte negativa sökord
Det som är viktigt att tänka på är att inte använda för mycket negativa sökord och överdriva. Då kan det hända att dina annonser inte visas för personer som kanske skulle vara intresserade av dina produkter. Välj alltså noggrant ut negativa sökord som verkligen inte är gynnsamma för din verksamhet.
Se över söktermsrapporten regelbundet
En sista sak som är bra att tänka på vid användande av negativa sökord är också att om du utesluter ett ord kan det fortfarande triggas på liknande sökningar, därför är det bra att regelbundet analysera söktermsrapporten för att se om det dykt upp nya irrelevanta sökningar som bör uteslutas.