Blogg & Insikter

Är det inte dags att Facebook gör något åt fusket?

Om du sätter upp en kampanj på enklaste sätt på Facebook för att få likes till din sida kommer majoriteten av alla gillaklick komma från helt irrelevanta ställen. Det tjänar naturligtvis Facebook på just då men det kan aldrig vara bra långsiktigt.

Om du kör igång en kampanj på Facebook utan att göra ett gediget arbete med att sortera kommer du få massvis med skräpklick, så pass mycket att en mer konspiratoriskt lagd entreprenör skulle gissa att Facebook uppmuntrar det. Om du inte är oerhört noga med att sortera bort grupper, det räcker alltså inte att ställa in Svenska och Sverige, kommer ofta huvudparten av gilla-klicken från profiler som uppenbarligen inte är intresserade (eller riktiga personer). Är det inte dags att Facebook tar tag i problemet?

Vi har sedan en tid stoppat alla kampanjer med målsättningen fler likes. Anledningen är precis den ovan, att fake-likesen varit totalt dominerande i vissa fall. Trots målgruppsinställningar där man riktar sig mot Sverige och bara personer som talar svenska har vi fått likes från personer från alla möjliga länder, som uppenbarligen inte varken är intresserade av marknadsföring online i Sverige eller av oss. Personer som talar Svenska, Portugisiska, Ryska och Serbiska men som bor i Irak och gillar företagande. Naturligtvis står inte Facebook själva bakom bottarna, för det är bottar det är, men nog borde de väl anstränga sig för att rensa upp?

Vi har precis valt att starta en ny kampanj, med väldigt snäva inställningar i förhoppningen att vi ska kunna få några äkta gilla-tryck. I övrigt tror jag att min bestämda rekommendation är att inte skicka pengar till Facebook innan de gjort något åt saken. Vad tycker du?

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

19 september, 2016

5 kommentarer

    Bra och intressant inlägg! Har själv märkt av detta och undrat vad som händer men det jag kan säga är att sedan jag skapade en Facebook sida och ordnade en del likes så har jag även fått fler arbeten. Inte direkt via Facebook men genom att folk kan se att mitt företag är gillat av många personer. Detta har jag märkt genom att jag haft kunder som sagt att dem valt oss av anledning av bra recensioner och att dem kollat våra arbeten samt antalet som gillar oss på Facebook jämfört med andra i min bransch. Vet inte om det är en direkt koppling…

    Svara

    Intressant, vilken bransch är det?

    Svara

    Rostskyddsbranchen 🙂 Vi är inte många inom branschen men det gäller att sticka ut.

    Svara

    Ja, jag kan tänka mig att övriga ligger en bit efter också när det gäller online?

    Svara

    Det stämmer 🙂

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *